گردو چندلر

میوه گردو از میوه‌ها و همچنین خشکبار گران قیمت و پروفروش محسوب می‌شود و پرفروش‌ترین نوع آن گردو چندلر (Chandler) می‌باشد. این درخت در صورتی که به درستی و طبق اصول کاشته و نگهداری شود قادر است طی یک سال ۲۵ الی ۲۵ کیلو محصول دهی داشته باشد.

گردو پیوندی چندلر (Chandler) یکی از معروف‌ترین و پر کشت ترین ارقام گردو در جهان می‌باشد. منشاء این رقم از آمریکا بوده و اکثر باغات گردو در آمریکا از این رقم است. رقم چندلر از تلاقی پدرو و UC-56-224 بدست آمده است و بسیاری از خصوصیات آن از لحاظ بارور بودن جوانه‌های جانبی، زمان ظهور برگ و برداشت محصول شبیه والد خود پدرو می‌باشد. قدرت رشد درختان چندلر متوسط بوده و به طور نیمه راست رشد می‌کنند. اندازه درخت متوسط و تیپ رشد نسبتاً راست، تیپ تشکیل جوانه‌های بارده ۸۰ تا ۹۰ درصد جانبی و یک رقم بسیار امید بخش تجاری محسوب می‌شود محسوب می‌شود.

گردو چندلر
چندلر گردو

از ویژگی‌های بارز این رقم بار دهی در شاخه‌های جانبی می‌باشد و همچنین دیر گل بودن آن باعث می‌شود این رقم در فصل بهار که اغلب باغات دچار سرما زدگی بهاره غیر مقاوم هستند از خود مقاومت خوبی نشان دهد. کاشت نهال گردو چندلر برای ارتفاعات ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ متر توصیه می‌شود و اگر ارتفاع بیشتر شود شاهد کاهش عملکرد این رقم خواهیم بود.

گردوی چندلر از ارقام گردو پیوندی است که نیاز به گرده زاده دارد یعنی باید در ازای کاشت ۱۰ اصله نهال یک درخت برای گرده افشانی نیاز است که کیفیت و باروری باغ را تضمین کند. بهترین ارقام گرده زای مناسب برای این رقم، فرانکت (Franquette)، سیسکو و روند (Ronde) هستند.

گردو چندلر در سال ۱۹۷۹ از طریق دانشگاه کالیفرنیا معرفی شده است. رقمی پر محصول است که برگ دهی آن ۱۵ روز دیرتر از سایر ارقام بذری و ۱۸ روز بعد از رقم پاین، صورت می‌گیرد. بنابراین برای مناطقی که با سرمای بهاره مواجه هستند می‌توانند مناسب باشند. اما به دلیل دیررسی محصول برای مناطقی با فصل رشد کوتاه قابل توصیه نمی‌باشند. قدرت رشد درخت نسبتاً کم، باردهی و عملکرد بسیار زیاد، کیفیت میوه درشت آن بسیار عالی است. پوشش شکاف میوه کامل، تاریخ برداشت نسبتاً دیر، مغز دانه عالی با ۹۰ درصد رنگ روشن و پوست کاغذی است. میزان وزن میوه با پوست حدود ۱۳ گرم و وزن داخلی مغز حدود ۶٫۵ گرم می‌باشد.

نهال گردو چندلر
خصوصیات درخت گردو رقم چندلر

گردو چندلر مشخصات

گردوی چندلر پوسته‌ای نازک و کاغذی دارد و همین باعث جدا شدن آسان پوسته از میوه آن می‌شود. این گردو چربی نسبتاً زیادی دارد و از روغن آن هم استفاده می‌شود.

گردوی چندلر هم مانند گردوی اسرائیلی دارای شکلی تخم مرغ گونه و یا به اصطلاح بیضوی است. این نوع گردو در شهرهایی مثل تهران، دماوند، تبریز، ارومیه، لرستان، زنجان، کردستان و قزوین و… به کرار کاشت می‌شود. سفید بودن مغز این گردو به صورتی است که حتی با در معرض افتاب زیاد قرار گرفتن هم آسیبی به آن وارد نمی‌شود و بسیار خوشمزه و لذیذ است.

درخت گردو چندلر
خصوصیات گردوی چندلر

گردو از نوع چندلر منشأ آمریکایی دارد و برای اولین بار در منطقه کالیفرنیا آمریکا کاشته و پرورش داده شد. از خصوصیات گردو چندلر می‌توان به زود بازده بودن آن اشاره کرد. منظور از زود بارده بودن درخت گردو چندلر باردهی از سال اول است.  علاوه بر زود بارده بودن  آن، درخت چندلر خصوصیت دیگری هم دارد و دیر گل است. به دلیل همین ویژگی است که در اکثر مواقع درختان گردو در اوایل سال دچار سرمازدگی می‌شوند. درخت گردوی چندلر می توانددر حدود ۷۰۰ ساعت در سرمای زیر ۷ درجه قرار بگیرد و به رشد خود ادامه دهد.

درخت گردوی چندلر دیرتر شروع به گلدهی و شکوفه زدن می‌کند و این یکی از نکات مثبت برای این درخت محسوب می‌شود زیرا با دیر گل دادن این درخت و میوه‌هایش از آفات و بیماری‌های احتمالی مصون می‌مانند.

گردو چندلر مشخصات
درخت چندلر

سازگاری نهال گردو چندلر با آب و هوا

البته درخت گردوی چندلر سازگاری بالایی با آب و هوا دارد و در برابر آب و هوای سرد و سرما جزو درختان مقاوم است. علاوه بر سرما نسبت به آفات هم مقاومت بالایی دارد. به طور کلی این نوع گردو از مقاوم‌ترین گردوهاست به همین علت گردو چندلر گردویی صنعتی و تجاری است.

گردو چندلر از تلاقی والد و UC-56-224 به دست می‌آید. اکثر خصوصیات فرزند از والد خود به ارث می‌رسد. خصوصیاتی مانند زمان و چگونگی باروری، دیرگل دهی، زمان برداشت محصول و… وابسته به والد است.

نحوه رشد درخت گردو چندلر به این صورت است که نیمه راست شروع می‌کنند و جوانه‌های آن جانبی بارور می‌شوند. توانایی رشد درخت گردو چندلر در حد متوسط است.

باغ گردو چندلر
فروش نهال گردو چندلر

درخت گردو چندلر اعلی و پرطرفدار

اگر قصد خرید اعلی‌ترین گردو را داشته باشید باید به سراغ خرید گردوی چندلر بروید. البته لازم به ذکر است که درخت گردوی چندلر از همان ابتدا در حد عالی نبوده است و به مرور با انجام آزمایشات بسیاری در دانشگاه‌های آمریکا، این میوه به پیشرفت‌های بسیاری دست یافت و کیفیت آن افزایش یافت و به شهرت و محبوبیت رسید و به تدریج به بسیاری از کشورها صادر شد. این نوع گردو به فراوانی در ایران هم تولید می‌شود و اکثر گردوی تولیدی کشور را شامل می‌شود.

علت کاشت و پرورش زیاد این نوع گردو نسبت به بقیه بازده بالایی است که دارد زیرا از بازده زیاد آن می‌توان شاخه‌های مولد تولید نمود که باعث تنوع بالای درخت گردوی چندلر می‌شود. این درخت نسبتاً زودتر شروع به میوه دهی می‌کند ولی میزان محصول تولید شده و بدست آمده از این درخت متفاوت بوده و در برخی فصول سال ثمره دهی بیشتر از فصول دیگر سال است.

خرید نهال گردو چندلر
قیمت گردو چندلر

روش کاشت برای احداث باغ گردو چندلر

اگر قصد کاشت نهال گردی چندلر را دارید می‌توانید با روش‌های مختلفی اقدام به این کار کنید. به طور کلی دو نوع روش کاشت رایج‌تر است. اولین راهی که به ذهن هر کسی می‌رسد کاشت درخت گردو چندلر از طریق کاشت دانه آن است. قطعاً این روش توصیه نمی‌شود چرا که زمان طولانی‌تری می‌طلبد تا دانه جوانه زده، رشد کند و بارآوری کند. علاوه بر زمان زیادی که برای کاشت از این طریق صرف می‌شود، روش هوشمندی نخواهد بود زیرا اطمینان به اینکه از دانه از گردوی مرغوبی است یا خیر، در حد خیلی کم و نزدیک صفر است.

گردو چندلر قیمت
قیمت نهال گردو چندلر

اما روش دوم، روش کاشت درخت گردوی چندلر از طریق کاشت نهال آن است. این روش بهتر و به صرفه‌تر است ولی باید هر درختی مطابق اصول مخصوص خود کاشته و پرورش داده شود. البته قبل از اقدام برای کاشت در هر درختی باید با خصوصیات آن درخت و محصول آن به حد کافی آشنا شوید و سپس فرآیند درخت کاری را آغاز کنید.

برای تهیهٔ نهال گردوی چندلر مناسب می‌توان به فروشگاه‌های معتبر فروش نهال مراجعه کرد ودرخواست نهال مورد نظر از هر نوعی را نمود. عوامل مختلفی در خرید نهال گردوی خوب نقش دارند که می‌توان به نوع گردو و میزان کیفیت مغز آن اشاره کرد. جنس پوسته گردو هم از عوامل تاثیرگذار دیگر است و در صورت داشتن جنسی کاغذی حسن محسوب می‌شود زیرا کاغذی بودن باعث می‌شود پوست آن راحت‌تر و سریع‌تر از مغز میوه جدا شده و تقسیم شود.

احداث باغ گردو چندلر
نهال چندلر

برای کاشت نهال گردوی چندلر باید دقت کنید که در صورتی که بخواهید با تراکم بالا عمل کاشت را انجام دهید، فاصله‌ها باید به ترتیب ۵،۵،۷ متر باشند.

بازه زمانی مناسب برای کاشت نهال گردوی چندلر هم وابسته به منطقه و آب وهوای حاکم بر آن است ولی در حالت کلی بازه زمانی زیادی دارد.

میزان باردهی این رقم

در حال حاضر در باغات تجاری اصیل از هر درخت به طور متوسط در سال ۶-۷ حدود ۱۰ کیلوگرم گردو خشک با پوست چوبی برداشت شده. و همچنین باغات مادری بالغ متوسط برداشت بین ۲۵ – ۳۵ کیلو بوده.
۱۰ کیلوگرم×۲۵۸ تعداد درخت =۲۵۸۰ کیلوگرم در سال ۶-۷. قابل توجه باغداران عزیز که این مقدار برداشت مساوی است با برداشت متوسط گردو در باغات بالغ و چند ساله بومی ایرانی.
و همچنین اگر درنهایت این معادله را داشته باشیم ۳۰ کیلوگرم ×۲۸۵ اصله درخت بالغ = ۸۵۵۰ کیلوگرم در هکتار که معادل است با سه برابر برداشت بیشتر در مقابل باغات سنتی و نا گفته نماند تمامی محصول کیفیت خاص و بی نظیر از لحاظ مغز را داراست.

میزان وزن میوه با پوست حدود ۱۳ گرم و وزن داخلی مغز حدود ۶٫۵ گرم می‌باشد.
در ایران برای ارتفاعات ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ متر این رقم بهترین مورد بوده و اگر ارتفاع بیشتر شود شاهد کاهش عملکرد خواهیم بود.

چندلر گردو
مشخصات گردوی چندلر

قیمت خرید نهال گردو چندلر

برای دریافت آخرین قیمت نهال چندلر هم اکنون از طریق تلفن با ما تماس بگیرید تا علاوه بر مشاوره رایگان راجع به گردو رقم چندلر از آخرین قیمت آن نیز مطلع گردید.

باردهی نهال گردوی چندلر پیوندی ظرفیت باردهی بسیار بالا و حداقل تا ۶۰ درصد بیش از ارقام نهال گردو دیگر است.

نهال گردو چندلر پیوندی میوه‌های آن جانبی و بسیار زودرس است و با تنه نیمه بلند و نیمه گسترده‌ای که دارد حتی به شکل پرچین نیز می‌توان آن را در باغ کاشت.

گردوی چندلر پیوندی با باز شدن جوانه‌ها در این واریته بعد از ارقام نهال گردو و ۸ روز قبل از انواع نهال گردو دیگر آغاز می‌شود. پس بهتر است برای احتیاط این واریته که گل نر آن نیز زودتر از گل ماده باز می‌شود نه فقط با ارقام نهال گردو بلکه با دونتیناک توأم و همراه کاشته می‌شود.

درخت گردو چندلر نیمه قوی است و به پایه‌های قوی نیاز دارد. میوه آن گرد، به اندازه حدود ۳۲ میلی متر و دارای پوستی کاملاً متصل و خشبی است.

گردو چندلر پیوندی به دلیل دیررسی، بیشتر آجیلی مصرف می‌شود. طعم مغز گردوی آن معمولاً بسیار مطبوع و رنگ آن روشن است که در جعبه‌های بسته بندی به تدریج کمی تیره می‌شود.

خصوصیات درخت گردو رقم چندلر
گردو چندلر قیمت

نهال گردو چندلر پیوندی نسبت به سرمای بهاره بسیار مقاوم می‌باشد. نهال گردو چندلر پیوندی نسبت به گردوی ایرانی به سرما مقاوم‌تر می‌باشد.

نهال گردو چندلر پیوندی برای پر شدن مغز گردو و افزایش چربی آن، دمای ۳۳-۲۷ درجه سانتی گراد در طول چند هفته قبل از برداشت ضروری می‌باشد.

نهال گردو چندلر پیوندی در تابستان در معرض دمای ۵۰-۴۲ درجه سانتی گراد (به طور متوسط ۴۵ درجه سانتی گراد) و رطوبت کم قرار بگیرد، پوست سبز آن دچار آفتاب سوختگی شده و مغز آن سیاه و چروکیده می‌شود و گاهی مواقع میوه‌ها پوک می‌شوند.

گردوی چندلر پیوندی در رطوبت نسبی کم و دمای بالاتر از ۴۵ درجه سانتی گراد به گردو خسارت جدی وارد می‌شود.

نهال گردو چندلر پیوندی دمای پایین تابستان نیز مناسب می‌باشد زیرا موجب می‌شود میوه‌ها به اندازه کافی پر شوند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *