بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر

به طور کلی سه نوع گردو از سایر گردوها برای مناطق سردسیر مناسب تر است. در ادامه به معرفی این سه نوع گردو که از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر هستند می پردازیم.

اولین موضوعی که در کاشت درخت گردو در مناطق سردسیر مهم است انتخاب بهترین نژاد نهال گردو مقاوم به سرما است. در مناطق سردسیر به دلیل شرایط آب و هوایی خاصی که دارد کشت و پرورش هر درخت گردو توصیه نمی شود زیرا نتیجه مطلوبی در پی نخواهد داشت.

مسئله ای که در مناطق سردسیر مطرح است تغییرات دمایی است که در فصول سرد و نیمه سرد مثل بهار ممکن است رخ دهد و قابل پیش بینی نیست و هر آن احتمال بروز سرما وجود دارد. پس بهتر است در انتخاب مناسب ترین نهال مشورت لازم با متخصصین این حوزه به عمل آید. گلدهی بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر،باید زمانی شروع شود که احتمال وقوع سرمازدگی بهاره سپری شده باشد. در این وضعیت گل ‌های درخت گردو در اثر سرمای دیررس بهاره آسیب نمیبیند.

اگر قصد دارید از خرید نهال گردو به صرفه اقتصادی بالایی دست پیدا کنید برای انتخاب بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر, دقیقا متناسب با اقلیم منطقه،شما باشد که لازم است تا با شرایط توپولوژیکی و جغرافیایی منطقه مورد نظر خود آشنا باشید.

بررسی‌هایی که در چند سال اخیر انجام شده اینگونه است که در صورتی‌که نهال را در ارتفاع بین ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر کشت می‌کنید، ارقام اصلاح شده نهال گردو چندلر (Chandler) باردهی اقتصادی بالایی دارند و اگر نهال را در ارتفاع بالاتر از ۱۵۰۰ متر می‌کارید، نهال گردو فرنور (Fernor) توصیه می‌شود.

بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر

آشنایی با نهال سردسیری گردو چندلر :

گردوی چندلر یکی از پرکشت ‌ترین و بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، در جهان محسوب می‌شود که مقاومت بسیار بالایی نسبت به سرما دارد و به دلیل کیفیت بالای مغز آن از ارزش زیادی برخوردار است. این رقم از ارتفاع ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا پرورش می‌یابد. رقمی دیرگل است که گلدهی آن با سرمای دیرهنگام بهاره همراه نمی‌شود. گردوی چندلر به دلیل این‌که در شاخه‌های جانبی باردهی دارد یکی از ارقام پربازده به حساب می‌آید. این گردو، دیررس با عملکرد بالا و میوه‌های تقریباً بیضی شکل می‌باشد. برخی چندلر را بهترین درخت گردو برای مناطق سردسیر می دانند.

فاصله کاشت این رقم در ردیف ۷ متر و بین ردیف‌ها ۶ متر است. اما نکته ‌ای که در کشت بهترین تژاد گردو برای مناطق سردسیر، باید مد نظر قرار دهید این است که رقم چندلر که یک رقم اصلاحی گردو است و به دلیل این‌که پیوندی است خودبارور نمی‌باشد، بنابراین برای گرده‌افشانی به پایه‌های گرده‌زا نیاز دارد. نسبت پایه گرده‌زا باید ۵ درصد باشد یعنی به ازای هر ۲۰ نهال چندلر یک پایه گرده‌زا کاشته شود تا کیفیت باروری باغ به نحو احسن افزایش یابد. نژاد فرانکت به عنوان پایه گرده‌زا برای این رقم گزینه مناسبی است.

رقم چندلر به عنوان یک نژاد گردوی مناسب مناطق سردسیری ، تأیید شده دارای شناسنامه و گواهی بهداشت می‌باشد که با برخورداری از ویژگی‌های مقاومت به سرما، زود به بار رفتن، ایجاد گل در شاخه‌های جانبی و دیرگل بودن ارزش اقتصادی بالایی در مناطق سردسیر برای باغداران تولید می‌کند. گردوی چندلر علاوه بر محصول با ارزشی که دارد چوب با کیفیتی هم تولید می‌کند و این ویژگی، تمایل باغداران به کشت این نهال را دو چندان می‌سازد.

نهال گردو مقاوم به سرما

آشنایی با نهال سردسیری گردو فرنور :

نهال گردو مقاوم به سرما فرنور نیز نهال فوق العاده ای است. اغلب باغداران اقدام به خرید نهالی می‌کنند که باردهی بالایی داشته باشد و میوه با کیفیت و مرغوبی تولید کند. رقم فرنور یکی دیگر از بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، است که با توجه به مرغوبیت محصول، عملکرد و سودآوری بالا در بین باغداران گردو جایگاه ویژه‌ای دارد. گردوی فرنور قابلیت کشت و پرورش در ارتفاع بیش از ۱۵۰۰ متر تا ۲۲۰۰ متر از سطح دریا را دارد. این رقم از ارقام شناخته شده گردوهای فرانسوی و رقمی اصلاح شده است که علاوه بر مقاومت بالا در مقابل سرما نسبت به بیماری‌های بلایت گردو و کرم سیب نیز مقاومت دارد.

مغز این گردو، روشن با اندازه متوسط، شکل گرد و دارای کیفیت بسیار خوب و بازار پسند می‌باشد. این رقم در منطقه سردسیر از عملکرد بالایی برخوردار است، زیرا علاوه بر این‌که رقمی دیرگل است، گل‌های آن نیز در برابر سرما از بین نمی‌روند. رقم فرنور به دلیل ارتفاع نسبتاً کوتاهی که دارد عملیات هرس و سمپاشی آن به سهولت امکان‌پذیر است و برداشت محصول آن هم به راحتی انجام می‌شود. گردوی فرنور زود بازده است و از هر گل به طور متوسط چهار گردو تولید می‌شود، از این‌رو میزان باردهی قابل توجهی هم دارد و جز یکی بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر، می باشد. و برخی این رقم را بهترین رقم گردو برای مناطق سردسیر می دانند.

ارقام گردوی مقاوم به سرما

نژاد اسرائیلی از ارقام گردوی مقاوم به سرما

بهترین ، گردو اسراییلی پاکوتاه تنها جنس از گردوئيان است كه نياز سرمائي تقریبا بالایی داشته و در مناطق نیمه سردسیری و معتدل، به خوبي رشد و نمو کرده و محصول مناسب با كيفيت بالائي توليد ميكند. خاستگاه گردو اسراییلی پاکوتاه، این رقم نهال گردو مقاوم به سرما سرزمین اشغالی است. مغز این میوه نیز از لذیذترین خشکبارها بوده و از ارزش غذائی بالایی برخوردار است. میزان بالای اسید اولئیک در این رقم از ویژگی های منحصر به فرد این گیاه است. متوسط وزن یک میوه با پوست چوبی به ۱۸ گرم، متوسط وزن مغز ۹/۱ گرم و نسبت مغز و به ۶۵ درصد می رسد. میزان حساسیت گردو اسراییلی به سرمای زمستانه بسیار کم بوده و دچار سرمازدگی نمی شود. شکل میوه گرد و درشت و رنگ مغز آن سفید است. سطح پوست چوبی نسبتا صاف، چسبندگی پوست به مغز ضعیف، ضخامت پوست چوبی بسیار کم است. قابل کشت در مناطق معتدل و سردسیر است. به عقیده برخی این نژاد بهترین نژاد گردو برای مناطق سردسیر است.

زمان مناسب در گردوی اسراییلی:

  • زمان گلدهی نهال گردو اسراییلی پاکوتاه : اوایل فروردین اسفند ماه
  • میزان باردهی درخت گردوی اسراییلی پاکوتاه در هکتار : ۴.۵تن
  • زمان برداشت محصول گردوی اسراییلی پاکوتاه : اوایل شهریور
  • زمان کوددهی نهال گردو اسراییلی پاکوتاه : اواخر پاییز و اوایل زمستان
  • زمان سمپاشی درخت گردو اسراییلی پاکوتاه : سمپاشی زمستانه-سمپاشی بهاره

بهترین درخت گردو برای مناطق سردسیر

شرایط کاشت و داشت گردوی اسراییلی:

  • شرایط  کاشت گردوی اسراییلی پاکوتاه در مناطق: معتدل – سردسیری – کوهستانی (بهترین نوع گردو برای مناطق سردسیر)
  • فواصل کاشت نهال گردوی اسراییلی پاکوتاه: در اراضی شیب دار ۵×۵ مربعی در اراضی مسطح ۷×۷
  • شرایط آبیاری گردوی اسراییلی پاکوتاه: فروردین/اردیبهشت/خرداد (حداقل ۱۰الی ۱۵ روز یکبار) -تیر/مرداد/شهریور (حداقل هفته ای یکبار)-فصل خزان ۲نوبت

قیمت انواع نهال گردو اسراییلی:

  • قیمت خرید نهال گردو اسرائیلی پاکوتاه ریشه ای :  ۸۰۰۰ الی ۱۵۰۰۰ تومان
  • قیمت فروش نهال گردوی اسرائیلی پاکوتاه گلدانی/نایلکس :  ۱۸۰۰۰ تومان

برای خرید نهال گردو مقاوم به سرما هم اکنون با ما تماس حاصل فرمایید. 

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *