گردوی دیرگل

گردوی دیرگل, پایدار در مقابل سرما زدگی است. شرایط آب و هوایی سرد همیشه یکی از مشکلات باغبانی در مسیر پرورش ارقام مختلف نهال گردو بوده است؛ چرا که سرمای شدید در ابتدای فصل بهار، همیشه خسارات جبران ناپذیری را برای باغداران به همراه داشته است.

نهال گردوی دیرگل خسارت سرمازدگی درختان گردو را به صفر می رساند.

با تولید نهال گردوی رقم دیرگل، زمان گلدهی درختان گردو به تاخیر افتاده و با سپری کردن زمان سرمازدگی به گلدهی می رسد.

  • کشور سازنده: آمریکا
  • فاصله کاشت: ۷×۷
  • عمر اقتصادی: بیش از ۸۰ سال
  • تحمل خشکی: مقاومت به خشکی بالایی در این نژاد دیده شده است
  • وزن میوه: ۱۲ گرم
  • درصد چربی: این نژاد بسیار چرب است و روغن بالایی دارد.
  • ارتفاع از سطح دریا : از ۰ تا ۲۵۰۰ متر
  • نیاز سرمایی: جوانه های گردو به ۱۵۰۰-۷۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه سانتی گراد نیاز دارند.
  • مدت آبیاری : هر ۱۰ رور یک بار
  • قدرت رشد درخت:درخت گردو دیرگل نیمه قوی است و به پایه های قوی نیاز دارد.
  • حداکثر عملکرد میوه در هکتار: ۶ تن در هکتار
  • شکل میوه: گرد
  • ضخامت پوست چوبی: گردوها پوسته نازکی دارند
  • سهولت جدا شدن مغز از پوست چوبی: مغر گردو به راحتی از پوسته جدا می‌شود
  • رقم گرده افشان :پالیر کانادایی
  • رنگ مغز میوه: سفید شیری
  • شروع به محصول دهی: از سال دوم باردهی را آغاز می‌کنند
  • مقاومت در برابر آفت: این درخت گردو از مقاومت بالایی به انواع بیماری‌ها و آفات دارد.

گردوی دیرگل

نهال گردو دیرگل

در سال‌های اخیر، با تولید انواع نهال گردو دیرگل، این مشکل بر طرف شده است؛ به گونه‌ای که نهال گردوی دیرگل، پس از سپری شدن سرمای اول بهار (در اواخر فروردین و یا اوایل اردیبهشت) شروع به گلدهی می‌کند. بنابراین با این روال، گل‌ها که بعدها تبدیل به میوه می‌شوند، از سرمازدگی اول بهار در امان هستند.

خصوصیات نهال گردو دیرگل

در بحث کاشت و داشت نهال گردو دیرگل، بسیاری از عوامل مانند آبیاری، کود دهی، هرس کردن و… باید رعایت شوند. خوب است بدانید که هرس کردن درخت گردو در دو مرحله انجام می‌شود؛ یکی هرس فرم دهی و دیگری هرس باردهی است. هر کدام از انواع هرس، به ترتیب در اواخر تابستان و اواخر زمستان انجام می‌گیرد. همچنین باید بدانید که یکی از مهمترین خصوصیات نهال گردو دیرگل، مقاومت در مقابل انواع آفت و بیماری است.

اگر کود دهی مناسب در فصل تابستان صورت گیرد و از انواع کود مرغوب پوسیده‌ی دامی گاوی استفاده شود، عملکرد نهال گردو افزایش یافته و این موضوع در میزان باردهی نهال گردو تاثیر مستقیم دارد. خوشبختانه نهال گردو دیرگل ده، تمام خصوصیات یک نهال با کیفیت را دارد. به عنوان نمونه تعدادی دیگر از مشخصات نهال گردو دیرگل، که موجب با کیفیت بودن و برجستگی آن شده را ذکر می‌کنیم.

نهال گردو دیرگل

مشخصات نهال گردوی دیرگل

از جمله مشخصات نهال گردو در این ارقام، علاوه بر دیرگل بودن، مقاومت در مقابل سرما است. همچنین باید بدانید که میزان باردهی گردو در این ارقام مناسب است و به سه یا چهار گردوی با کیفیت در هر بند می‌رسد. جالب است بدانید که طعم خوب و اندازه مناسب جزو اصلی‌ترین مشخصات گردو در این ارقام محسوب می‌شود. ارتفاع نهال گردو دیرگل شصت الی صد و بیست سانتیمتر است؛ ولی پس از رشد و بالغ شدن نهال، ارتفاع درخت گردو دیرگل، به حدود سه الی چهار متر خواهد رسید.

از جمله مشخصات درخت گردو، به ویژه در ارقام دیرگل، ریشه‌ی قوی آن است که تا عمق سه متر در زمین پیش می‌رود؛ به همین دلیل از این درخت‌ها برای جلوگیری از فرسایش خاک نیز در باغ‌ها استفاده می‌شود. وجود تاج بزرگ و برگ‌های پهن درخت گردو موجب شده تا زیر آن‌ها سایه مناسب و گسترده ایجاد شود؛ به همین خاطر، گاه کشاورزان با کاشت تک درخت گردو در گوشه‌ای از مزرعه‌ی خود، سایه مناسب را جهت بهره بردن در فصل گرما و زمان برداشت محصول فراهم می‌کنند.

منطقه مناسب برای کاشت نهال گردو دیرگل در ارقام مختلف، بیشتر مناطق سردسیر، نیمه معتدل، معتدل و نیمه سردسیر می‌باشد؛ چرا که عملکرد درخت گردو در این مناطق افزایش پیدا می‌کند و درخت‌ها باردهی فراوانی خواهند داشت. از دیگر خصوصیات نهال گردو دیرگل ده، سالم بودن گردوها و خوش رنگی آن‌ها است؛ به طوری که می‌توان گفت، با رسیدگی مناسب از این نهال‌ها، هیچ کدام از محصولات آن سیاه و پوچ و یا بی‌کیفیت نخواهند شد. نهال گردو دیرگل ده مناسب مناطق سردسیر است.

گردوی دیرگل

فاصله کاشت نهال گردو دیرگل

برای کاشت انواع نهال گردو دیرگل، فاصله‌ی ۷×۷ بین نهال‌ها امری لازم است.

کشور سازنده نهال گردوی دیرگل

این نوع از نهال‌ گردو، مانند نهال‌ پدرو، ساخت کشور آمریکا هستند.

درصد چربی

گردوی این نهال آمریکایی چربی بالایی دارد؛ این مغز گردو، در دسته‌ی مغزهای پر روغن قرار می‌گیرد.

شکل گردو

شکل و فرم گردوی نهال دیرگل، مانند غالب گردوها است و حالتی عادی و گرد دارد.

نهال گردو دیرگل

ضخامت پوست چربی

نازک بودن پوست چوبی میوه‌ی این نهال نیز از ویژگی‌های آن است که آماده سازی جهت مصرف آن را ساده‌تر می‌کند.

حداکثر ارتفاع درخت

بعد از رشد و بلوغ، ارتفاع این نهال می‌تواند به ۳ الی ۴ متر برسد.

تحمل خشکی

انواع نهال گردو دیرگل، تحمل بالایی در برابر خشکی دارند؛ اما نباید آبیاری منظم را درباره‌ی این نهال فراموش کنیم.

نیاز سرمایی نهال گردوی دیرگل

این نهال گردو برای بیدار شدن از خواب زمستانه، مانند دیگر ارقام نهال گردو، به مقداری سرما نیاز دارد؛ حجم سرمای مورد نیاز آن را ۷۰۰ الی ۱۵۰۰ ساعت، در دمای زیر ۷ درجه سانتیگراد، برآورد کرده‌اند.

سهولت جدا شدن مغز از پوست چوبی

بدون شک نازک بودن پوسته چوبی این نوع از گردو، در سهولت جدا سازی مغز از پوست چوبی، نقشی مهم دارد.

گردوی دیرگل

عمر اقتصادی

عمر اقتصادی و مفید نهال گردوی دیرگل، بیش از ۸۰ سال تخمین زده شده است. اگر به خرید نهال گردوی دیرگل رغبت پیدا کرده‌اید، تا انتهای این مطلب را دنبال کنید.

رنگ مغز گردو

مغز گردوی خوش طعم و پرچرب این نهال گردو، به رنگ سفید شیری است. داشتن ظاهری مرغوب، از مواردی است که در فروش نهال گردو دیرگل، تاثیر گذار است.

وزن گردو

وزن میوه‌ی حاصل از این نهال، به طور میانگین ۱۲ گرم است.

ارتفاع از سطح دریا

این نهال هم مانند سایر نهال‌ها، باید در ارتفاع خاصی کاشته شود؛ ارتفاع پیشنهاد شده برای کاشت این نهال ۰ تا ۲۵۰۰ متر از سطح دریا می‌باشد.

مقاومت در برابر آفت

مقاومت این نهال مقابل بیماری ها و آفات مطلوب می‌باشد. به طور کلی نیاز به سمپاشی، با توجه به نوع نهال شما ممکن است امری الزامی باشد؛ پس در این موضوع کوتاهی نکنید.

حداکثر عملکرد میوه در هکتار

میزان باردهی نهال گردو دیرگل در همان سال اول، کشت ده تا سی عدد گردو است. میزان باردهی این محصول در هکتار نیز، در حدود ۶ تن برآورد شده است.

نهال گردو دیرگل

شروع به محصول دهی

همانطور که گفتیم، نهال دیرگل در سال اول محصول اندکی دارد؛ اما باردهی اصلی این نهال، از سال دوم آغاز می‌شود.

قدرت رشد درخت

به طور کلی، علاوه بر اینکه قدرت رشد نهال به عوامل ژنتیکی بستگی دارد، مراقبت و نگهداری اصولی نهال نیز می‌تواند منجر به تسریع رشد نهال گردو شود.

رقم گرده افشان نهال گردوی دیرگل

رقم مناسب این نهال برای گرده افشانی، پالیز کانادایی است.

میزان آبیاری نهال گردوی دیرگل

میزان آبیاری مناسب و به طور منظم، از مهم‌ترین نیازهای یک نهال میوه است. به طور کلی هر نهال به حجم خاصی از آبیاری نیاز دارد؛ این میزان باید طی بازه‌ی زمانی مناسبی به نهال برسد تا خللی در رشد آن به وجود نیاید. مثلا برای نهال گردو دیرگل هر ده روز یک بار آبیاری توصیه شده است.

نهال گردو دیرگل نحوه ی کاشت و داشت آن

کاشت و داشت نهال گردو دیرگل، بر اساس آب و هوای منطقه، جنس خاک، میزان حاصل‌خیزی خاک، نوع نهال و… انجام می‌گیرد. آنچه که در نحوه‌ی کاشت و داشت درخت گردو بیش از هرچیز دیگر مهم است، رعایت فواصل مناسب بین نهال‌ها می‌باشد که در ابتدا به این موضوع پرداختیم. باید توجه داشته باشید، این امکان وجود دارد که عمل برداشت محصول، ده روز زودتر و یا دیرتر اتفاق بیفتد؛ این موضوع به عملکرد گردو، یعنی زودرس یا نارس بودن آن بستگی دارد.

گردوی دیرگل

وضعیت فروش نهال گردو دیرگل

در میان مردم دنیا، خرید نهال گردو به خاطر خواص درمانی و خوراکی و حتی موارد تجاری آن، سال‌های متمادی است که صورت گرفته و می‌گیرد؛ همچنین گردو همیشه جزئی از برنامه غذایی تعداد زیادی از مردم دنیا بوده است. به دلیل بازار خوبی که این محصول دارد، افراد زیادی از راه خرید و فروش نهال گردو کسب درآمد می‌کنند. بنابراین صاحبان اراضی با خرید نهال گردو دیرگل و سپس کاشت و فروش محصول به عمل آمده، میزان سرمایه اولیه‌ی خود را طی همان سال‌های اول، به دست می‌آورند. باغداران بعدها با افزایش محصول و فروش گردو به صورت عمده، سودهای کلانی را بدست خواهند آورد.

هرچند قیمت گردو با توجه به کیفیت آن متغیر است، ولی باز هم خرید درخت گردو و رسیدگی به آن امری بسیار سودآور محسوب می‌شود؛ به خصوص اگر از ارقام با کیفیت و پایدار در مقابل سرمازدگی و آفت استفاده شود؛ ارقامی همچون: نهال گردو دیرگل، نهال گردو سردسیری، نهال گردو خوشه ای و…

باغداران با استفاده از این نهال‌ها متضرر نخواهند شد و به همین خاطر، معمولا میزان فروش درخت گردو و فروش نهال گردو در ارقام پایدار و با کیفیت، بسیار زیاد و به صورت حداکثر می‌باشد.

قیمت نهال گردو دیرگل

قیمت نهال گردو دیرگل در ارقام مختلف متفاوت است؛ کیفیت نیز امری مهم در بحث فروش نهال است. کیفیت بالا و قیمت مناسب از جمله خصوصیات خرید از این نهالستان است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *