گردو اسرائیلی

یکی از انواع گردو، گردوی اسرائیلی است که برای اولین بار توسط اسرائیلی ها کاشته و تکثیر داده شد و سپس در حدود ۴۰ سال قبل به کشور ایران هم راه پیدا کرد. گردو اسرائیلی را می توانید از اکثر نقاط کشور علی الخصوص غرب و شمال غرب کشور تهیه کنید.

مغز گردو اسرائیلی از خوشمزه ترین و لذت بخش ترین گردوهاست که برای سلامت مغز فوق العاده مفید بوده و از انواع محبوب گردو هاست. این گردو دارای پوست چوبی تقریبا صاف با ضخامت نسبتا کم می باشد. چسبندگی پوست گردو به مغز آن هم ناچیز و ضعیف است.

گردو اسرائیلی

گردو اسرائیلی در دسته ی گردوهای تجاری و صنعتی است که پر بازده هم هستند. گردو اسرائیلی به صورت خوشه ای تولید می شود که در هر خوشه آن از ۵ عدد گرفته تا ۲۵ عدد گردو وجود دارد. از خصوصیات این گردو زود بازده بودن و دیر گل بودن آن است. مغز گردو دو بخش ناهمواردارد و پوسته ای دوکی شکل دارد که مغز آن را پوشانده است. میوه یا مغز گردو اسرائیلی درشت و سفید رنگ است و نوع کاغذی آن هم نسبتا درشت است که پوست کاغذی آن هم نازک است.

ویژگی های نهال گردو خوشه اسرائیلی:

گردو اسراییلی خوشه ای از ارقام پایه کوتاه است که باردهی بسیار خوبی دارد و این خود یکی از مزیت های بارز نهال گردو اسرائیلی در مقایسه با دیگر انواع می باشد. نهال گردو اسرائیلی دیرتر از انواع دیگر آغاز به گلدهی می کند اما متقابلا بازدهی زود هنگامی دارد.

به لحاظ ظاهری هم گردو اسراییلی خوشه ای برگ هایی کشیده به رنگ سبز پر رنگ دارد و میوه آن نسبت به دیگر انواع تقریبا متوسط و بیضی شکل است این نوع نهال گردو خوشه اسرائیلی در هنگام رشد شاخ و برگ فراوانی در می آورد و گسترده می شود.

گردو اسرائیلی دارای دو پوسته است که یکی از آنها همان پوسته سبز بیرونی است که نرم تر است و در زمان رسیدن دچار ترک خوردگی شده و جدا می شود و دیگری که مغز در درون آن قرار دارد کمی سخت تر است،البته این پوسته سخت در نژاد های مختلف متفاوت است در گردو اسرائیلی این پوسته کاغذی و نازک می باشد.

مغز گردو خوشه اسرائیلی خوراکی بوده و از ارقام با کیفیت است که روغن فراوانی هم دارد. نسبت مغز به پوست تقریبا ۵۰% است. مغز این رقم گردو درصد چربی بالایی دارد و طعم آن بسیار لذت بخش است.

عمر اقتصادی درخت گردو خوشه اسرائیلی مانند دیگر انواع بالاست و در دسته ارقام اقتصادی و تجاری قرار میگیرد که بازار فروش خوبی دارد. البته لازم به ذکر است که درخت گردو چوب بسیار با ارزشی هم دارد که بسیار مورد توجه قرار میگیرد.

قیمت نهال گردو خوشه ای اسرائیلی در گردو استار

نهال گردو خوشه اسرائیلی از سال دوم کاشت آغاز به باردهی می کند و میزان بار آن هر ساله افزایش پیدا می کند. باغداران باید توجه داشته باشند که حتما خرید نهال را از نهالستانی معتبر انجام دهند. قیمت نهال هم بستگی به تعداد نهال هایی است که شما قصد خرید دارید چنانچه تعداد نهال ها بیشتر باشد قیمت نهایی نهال گردو خوشه اسرائیلی مقرون به صرفه تر خواهد بود و شامل تخفیف نیز می شود.

درخت گردو اسراییلی
درخت گردو اسراییلی

نهال گردو اسرائیلی پاکوتاه (خلاصه مشخصات)

نهال گردو اسرائیلی پاکوتاه که آن را با نام نهال گردوی خوشه ای اسرائیلی هم می شناسیم، یکی از ارقام نهال گردو است که برای راه اندازی نهالستان گردو مورد توجه باغداران قرار گرفته است. شکل ظاهری گردوهایی که توسط نهال گردوی اسرائیلی پاکوتاه تولید می‌شوند، شاید اندکی با سایر گردوهایی که در بازار می شناسید، تفاوت داشته باشد. مغز گردوی اسرائیلی در برخی موارد به رنگ قرمز است و ممکن است تعجب شما را برانگیزد. با این حال، تفاوتی از نظر ارزش تغذیه ای یا مقدار چربی امگا ۳ در مغز گردو برای گونه های درخت گردو اسرائیلی با سایر گردوها وجود ندارد.

  • کشور سازنده: اسرائیل
  • فاصله کاشت: فاصله کاشت ۷×۶ بوده که به ازای هر هکتار ۳۰۰ اصله نهال گردو می باشد.
  • عمر اقتصادی: حداقل ۸۰ سال
  • تحمل خشکی: بالا
  • درصد چربی: نسبتا زیاد
  • وزن میوه: متوسط وزن یک میوه درخت گردو خوشه اسرائیلی همراه با پوست چوبی به ۱۰ گرم می رسد

فلسفه نامگذاری گردوی اسرائیلی

گفتیم نهال گردو خوشه اسرائیلی یکی از ارقام اقتصادی و با کیفیت است که میوه های آن به صورت خوشه ای روی یک شاخه رشد می کند.

دلیل اینکه چنین رقمی به گردو خوشه اسرائیلی شهرت دارد این است که در هر شاخه از درخت گردو ۵ تا ۲۵ عدد گردو به صورت خوشه ای رشد می کند.

به همین دلیل است که باغداران از چنین نژاد هایی استقبال خوبی می کنند زیرا می دانند پرورش درخت گردو های اسرائیلی بعد از گذشت چندین سال بهره وری اقتصادی خوبی خواهد داشت. از ویژگی های بارز این رقم دیرگل دادن آن است که از سرمای بهاره در امان می ماند و برای مناطق سردسیر گزینه مناسبی است.

البته میزان تحمل سرما،خشکی و کم آبی در نژاد های مختلف متفاوت است به همین دلیل است که توصیه می شود باغداران قبل از خرید نهال گردو خوشه اسرائیلی اطلاعات مفیدی در خصوص هر نژاد و میزان سازگاری آن با شرایط اقلیمی منطقه کسب کنند تا در نهایت نهالی را انتخاب کنند که علاوه بر سازگار بودن عملکرد مطلوبی هم داشته باشد.

قیمت نهال گردو خوشه ای اسرائیلی
قیمت نهال گردو خوشه ای اسرائیلی

کاشت گردو اسرائیلی

برای کاشت نهال گردو اسرائیلی هم می توانید همانند روش کاشت نهال گردو اقدام کنید. دو روش متداول کاشت این درخت یکی از طریق کاشت دانه آن است که توصیه نمی شود زیرا بسیار زمان گیر بوده و حالتی ریسک گونه دارد. روش رایج تر و به صرفه تر این کار کاشت از طریق نهال آماده این درخت است که می توانید از باغداران و مراکز معتبر از هر نوعی که بخواهید، تهیه کنید.

البته نکته مهمی که در کاشت درخت گردو باید به آن توجه کرد این است که درخت گردو بسیاری از گیاهان اطراف خود را نابود می کند زیرا مواد شیمیایی را به خاک انتقال می دهد. پس بهتر است درخت گردو را در مکانی بکارید که در نزدیکی آن درختی وجود نداشته باشد.

زمان مناسب برای کاشت نهال گردوی اسراییلی

بهترین زمان برای کاشت نهال گردو در فصل بهار است. بعد از اینکه فضای مناسب را برای کاشت درخت گردو انتخاب کردید حال نوبت تست خاک است. خاک مناسب برای کاشت نهال گردو باید زهکشی بالایی داشته باشد و بهتر است از نوع لومی باشد. نهال را طوری درون خاک قرار دهید که حفره خاک دو برابر حفره ریشه نهال باشد. همچنین استفاده از کود کافی و مناسب و کمپوست هم خالی از لطف نیست. استفاده از کود بعد از رشد درخت به اندازه کافی، استفاده کنید.

درخت گردو اسرائیلی
درخت گردو اسرائیلی

اولین مرحله و می توان گفت مهمترین مرحله آماده کردن بستر مناسب برای رشد نهال است که با در نظر گرفتن زمین مناسب با شخم اصولی صورت می گیرد.

دومین مرحله حفر گودال هایی با عمق مناسب است در واقع برای کاشت نهال گردو هر چقدر عمق بیشتر باشد ریشه محکم تر خواهد بود. نهال گردو اسرائیلی در زمان رشد شاخ و برگ فراوانی در می آورد پس باید به فاصله مناسب بین نهال ها نیز توجه داشت.

خاک مناسب برای رشد نهال گردو در نژاد های گوناگون گردو فرق می کند به طوری که بهترین نوع خاک برای رشد درخت گردو خوشه  اسرائیلی خاک های ماسه ای و اسیدی میباشد .توجه به میزان سرمای زمستان قبل از خرید نهال دارای اهمیت است زیرا نهال باید با دمای محیط سازگاری داشته باشد. توجه داشته باشید که گرمای زیاد و یا سرمای بیشتر از ۱۰- به بافت نهال گردو خوشه اسرائیلی آسیب جدی وارد می کند. درخت گردو خوشه ای از درختان نور پسند می باشد .

نیاز به آبیاری گردو خوشه اسرائیلی در فصول مختلف متفاوت است به طوری که تابستان نهال به آب بیشتری نیاز دارد در صورتی که این نیاز در فصل زمستان و پاییز از طریق باران تامین می شود.

کوددهی این رقم باید با آزمایش خاک انجام شود تا بتوان به فقر خاک پی برد و نیاز آن را از طریق  عناصر مفید تامین کرد. در واقع این خاک است که میزان تغذیه اصولی نهال را مشخص می کند. هرس درخت گردو خوشه اسرائیلی را می توانید در فصل پاییز و بعد از برداشت نهایی محصول انجام داد این اقدام به حذف شاخه های اضافی و رشد مناسب جوانه های جدید کمک می کند.

نهال گردو اسرائیلی
نهال گردو اسرائیلی

مناسب ترین زمان برداشت گردو خوشه اسرائیلی

در اواخر ماه شهریور ماه است  که ممکن است در دیگر  شرایط اقلیمی فصل برداشت متفاوت باشد. توجه داشته باشید آنچه در این نوشتار بیان شد نکات مهمی بود که باید از زمان  کاشت تا برداشت نهال گردو خوشه اسرائیلی رعایت شود و این توجه باعث می شود شما در نهایت محصولی با کیفیت داشته باشید.

همچنین توصیه می شود هیچگاه نسبت به زود یا دیر برداشت کردن بار گردو اقدام نکنید زیرا ممکن است از کیفیت مغز گردو کاسته شود در واقع زود چیدن گردو علاوه بر تیره ­شدن مغز،میزان پروتئین- کربوهیدرات و چربی موجود در مغز را نیز کاهش می دهد. گردو خوشه اسرائیلی؛ در زمان رسیدن دچار ترک خوردگی می شود و شما می توانید با یک تکان ساده به درخت به راحتی آن ها را از شاخه جدا کنید.

مراقبت و نگهداری درخت گردو اسراییلی

نهال گردو خود را همواره از آفات حفظ کنید. مهم ترین آفتی که درخت گردو را تهدید می کند سنجاب است. سنجاب می تواند تمام گردوها را از بین ببرد پس باید کنترل های لازم را انجام دهید تا میوه هایتان در امان بماند.

علاوه بر کنترل آفات، نیاز به هرس کردن برخی شاخه های درخت که چروکیده شده یا بیمار شده اند هم ضروری است. باید با علف های هرزی که در درخت به وجود آمده اند مقابله و آنها را حذف نمود.

آبیاری درخت گردو اسراییلی

عامل مهم و تاثیر گذار دیگر در رشد نهال و بهبود کیفیت محصول آبیاری مناسب آن است. آبیاری باید به مقدار کافی و تعداد دفعات موردنیاز صورت گیرد. در سال های ابتدایی درخت گردو به آبیاری بیشتری نیاز دارد و بهتر است به صورت هفتگی آبیاری صورت گیرد و به مرور با بزرگ شدن درخت، آبیاری کاهش یابد. البته در آبیاری نباید زیاده روی شود زیرا در رشد درخت تاثیر نامطلوب می گذارد.

نهال گردوی اسراییلی
نهال گردوی اسراییلی

طریقه کاشت نهال گردو اسرائیلی پاکوتاه

شاید یکی از دلایلی که خرید و فروش طریقه کاشت نهال گردو اسرائیلی پاکوتاه تا این اندازه مورد توجه قرار گرفته، خارجی بودن این ارقام گردو باشد. خاستگاه این گردوی اصلاح شده، شهر کالیفرنیا در آمریکا است. از این منطقه، نهال ها به سایر مناطق در جهان صادر می‌شوند. این نهال ها، باردهی مناسبی دارند و حجم باردهی گردو را می توان تا حدود ۶۰ درصد بیشتر از سایر ارقام گردو معرفی کرد. جزو ارقام نهال گردوی زود گل دسته بندی می شود؛ بنابراین حساسیت زیادی را باید در طریقه کاشت این نوع از نهال ها گردو به خرج داد. این نهال ها در برابر سرمای فصل بهار، مقاوم هستند.

برای اینکه نحوه کاشت طریقه کاشت درخت گردو اسرائیلی پاکوتاه را به درستی اجرا کنید باید به فواصل کاشتن نهال های گردو دقت کنید. انتخاب بهترین زمان برای کاشت نهال های گردو منجر به تولید محصولات بهتر و سودآوری  بیشتر خواهد شد. در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی مناسب برای پرورش این نهال، فاکتور مهم دیگری است که باید به آن پرداخته شود. برنامه ریزی برای آبیاری صحیح نهال‌های گردو می تواند موجب رشد بهتر نهال ها شود و در نهایت گردوهای مرغوب تری تولید گردد.

اهمیت به هرس کردن درخت گردو اسرائیلی

یکی از عواملی که در نحوه کاشت و پرورش طریقه کاشت درخت گردو اسرائیلی خوشه‌ای اهمیت دارد، هرس کردن به موقع نهال های بالغ است. این نهال ها جزو ارقام گردو محسوب می‌شود که شاخه های جانبی هم میوه تولید می کند. باغدارانی که نهالستان گردو را با نهال های خوشه ای پاکوتاه اسرائیلی احداث می‌کنند باید توجه داشته باشند که هرس کردن به موقع، ارتفاع نهال گردو را مناسب نگه می دارد و به این ترتیب، از درخت محافظت می شود.

برای هرس کردن نهال گردو، قوانینی وجود دارد که باید حتماً آنها را رعایت کرد. طریقه کاشت درخت گردو اسرائیلی پاکوتاه در ارتفاع مناسب خود، بیشترین گردو را تولید می کند.

کاشت گردو اسرائیلی
کاشت گردو اسرائیلی

تعداد گردوهایی که در هر خوشه در ارقام نهال گردوی اسرائیلی تولید می شود حدوداً ۵ تا ۲۴ عدد می باشد. این نهال ها جزو ارقام گردوی زودبازده و پربار محسوب می‌شوند. پس از کاشت نهال ها، در سال اول و دوم می توانید گردوها را برداشت کنید. این نهال های گردو با آب و هوای معتدل تا نسبتاً خشک سازگاری دارند. بهترین مناطق در ایران برای پرورش نهال گردوی خوشه ای اسرائیلی، شهر های همدان، تویسرکان، استان کردستان، خراسان شمالی، شهر خوانسار در اصفهان، آذربایجان و کرمان هستند. گردویی که این نهال ها تولید می کند، بسته به نوع ارقام گردوی اسرائیلی، متفاوت است.

شرایط نگهداری از نهال پاکوتاه اسرائیلی در سردترین حالت بین ۵ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد در فصل پاییز و زمستان است. اگر شرایط آب و هوایی استان یا نهالستان گردو، زمستان سرد داشته باشد، می توان مطمئن بود که پس از عبور از فصل سرما، گردوهای مرغوب به بار می نشینند.

موقعیت کاشت نهال گردو اسرائیلی در خاک

برای کاشت این نوع از نهال خوشه‌ای در خاک باید چاله هایی به عمق یک و نیم تا دو متر حفر شود. خاک کاشت نهال ها باید زهکشی شده و PH آن بین ۵/۶ تا ۵/۷ تنظیم شود. از کاشت نهال گردوی خوشه ای در خاک های فشرده خودداری کنید؛ چرا که تهویه خاک از بین رفته و موجبات پوسیدگی ریشه را فراهم می آورد. فاصله استاندارد برای کاشت نهال های گردوی اسرائیلی، ۶ متر در ۷ متر است. به ازای هر هکتار از نهالستان گردو، ۳۰۰ اصله نهال می‌توانید بکارید. نیاز سرمایی نهال، ۷۰۰ تا ۱۵۰۰ ساعت است.

بهترین زمان آبیاری درخت گردوی اسرائیلی هر هفت روز یک بار در ماه های تیر، مرداد، شهریور و مهر می باشد. زمان آبیاری در ماه فروردین، اردیبهشت و خرداد باید هر ۱۰ روز یکبار باشد. گردو های اسرائیلی معمولاً در اواخر شهریور ماه، کامل رشد می کنند. برای آبیاری می توانید از آبیاری قطره ای یا غرقابی یا آبیاری بارانی با دستورالعمل صحیح استفاده کنید.

استفاده از کودهای مناسب که مواد مغذی را در خاک تنظیم می‌کنند برای پرورش بهتر درخت گردو خوشه ای اهمیت دارد. تمام این موارد به طور مستقیم و غیر مستقیم در قیمت نهال گردوی اسرائیلی تاثیرگذار هستند. انواع کودهای سولفاته، کود پتاسیم، کود ازت و غیره برای این نهال ها قابل استفاده است.

گردوی اسرائیلی
گردوی اسرائیلی

نهال گردو اسرائیلی مناسب برای مناطق سردسیر

درخت گردو از نوع اسرائیلی وابسته به مناطق سردسیر است و به هیچ وجه دچار سرمازدگی نمی شود. درخت گردو مقاومت بالایی نسبت به سرما دارد و قادر است تا دمای ۱۱- درجه را تحمل کند ولی بهترین و مناسب ترین دما برای درخت گردو دمای ۷- درجه است. البته درخت گردو در بسیاری از مناطق کشور قابل کشت است.

این در حالی است که سایر درختان گردو نسبت به سرما و گرمای بیش از حد در زمان رشد خود، حساس است ولی در زمان خواب پاییزی و زمستانی تا حدی می تواند این سرما را تحمل کند. اگر در هنگام رشد درخت گردو در سرمای بیش از حد قرار بگیرد باعث می شود به شاخ و برگ های آن آسیب جدی وارد شود و رو به نابودی رود. همچنین فرآیند رشد دچار اختلال شده و کاهش یابد.

علاوه بر تاثیرات نامطلوب گرما و سرمای بیش از حد بر شاخ و برگ و فرآیند رشد درخت، موجب خراب شدن و پوکی مغز گردو و چروکیدگی و سوختگی آن نیز می شود. دمای کم در تابستان هم زیادی مطلوب نبوده و رشد گردو و مغز آن ناتمام می ماند. پس آب و هوا مهم ترین عنصر در بهبود کیفیت گردو و تسریع در فرآیند رشد آن است که باید به آن توجه کافی شود.

گردو خوشه ای اسرائیلی
گردو خوشه ای اسرائیلی

ویژگی‌ها و مشخصات نهال گردو اسرائیلی پاکوتاه

درخت گردو اسرائیلی پاکوتاه، همانطور که از نام آن بر می آید دارای نژاد اسرائیلی است و جزو نهال های گردوی پیوندی محسوب می شود. اگر نامی از نهال گردوی اصلاح شده اسرائیلی هم شنیدید در حقیقت، همین نوع نهال های گردو هستند.

نهال ها جوان تر هستند و به مراقبت بیشتری نیاز دارند. برای راه اندازی نهالستان گردو باید ارقام مناسب از گردوها را انتخاب کرد. همچنین انتخاب مناسب گونه های گرده افشان از اهمیت فوق ‌العاده‌ای برخوردار است. گونه های گرده افشان برای نهال گردو به گونه هایی گفته می شود که در بارور شدن گردوها نقش مهمی دارد.

در بیان مشخصات نهال خوشه ای پاکوتاه باید گفت این نهال ها تحمل خشکی زیاد را دارند و عمر اقتصادی آنها حداقل ۸۰ سال است. گردوهای آن حدودا ۱۰ گرم وزن دارند و مغز گردو، درصد قابل توجهی چربی دارد. این نوع نهال می‌تواند در هر هکتار، تا حدود شش تن گردو تولید نماید. این مقدار زمانی است که نهال ها رشد کرده اند و تبدیل به درختان بالغ شده اند.

گردوهای اسرائیلی از نظر شکل ظاهری شبیه به بیضی هستند و مغز کامل تری دارند. یکی از دلایلی که موجب محبوبیت گردوی اسرائیلی شده است، جدا شدن راحت تر پوسته از مغز گردو می باشد. به طور متداول، رنگ مغز این گردوها قهوه‌ای روشن است اما در موارد نادر می‌تواند به رنگ قرمز هم تغییر پیدا کند.

این نهال ها در برابر آفت های گیاهی مقاوم است و معمولاً در اواخر شهریور ماه، گردوها قابل برداشت هستند. این چنین مزایا و ویژگی های مثبت در آن موجب شده تقاضا برای خرید و فروش آنها بیشتر شود.

درخت گردوی اسرائیلی
درخت گردوی اسرائیلی

علت اهمیت گردو خوشه ای اسرائیلی

انواع نهال خوشه ای برای کاشت و پرورش بسیار مناسب هستند، به شرطی که طریقه کاشت نهال گردوی اسرائیلی را به درستی اجرا کنید و از نهال ها به خوبی مراقبت نمایید.

انواع خوشه ای این نهال برای راه اندازی نهالستان گردو مورد توجه قرار دارند. این نهال ها معمولاً قیمت مناسبی داشته و در مدت زمان کوتاهی، بهترین گردو را تولید می کنند. به همین دلیل است که باغداران به خرید نهال گردو خوشه ای علاقه‌ مند هستند.

این نهالها، بهترین نهال گردو خوشه ای است که می تواند در شرایط گرم و خشک هم همچنان گردوهای مرغوب تولید کند. مغز گردوی اسرائیلی درصد بیشتری چربی دارد و از نظر تغذیه ‌ای، شناخته شده است. در حال حاضر، خرید و فروش نهال گردوی اسرائیلی و صادرات آن به بازارهای جهانی از رونق خوبی برخوردار است.

به دلیل اهمیت تولید گردوهای مرغوب و آموزش کاشت نهال و همچنین با توجه به میزان تقاضای بازار برای خرید انواع نهال گردوی خوشه ای و راه اندازی نهالستان گردو در مناطق مختلف، در ادامه این بحث به مهمترین مسائل در این حوزه می پردازیم.

فروش نهال گردو اسرائیلی
فروش نهال گردو اسرائیلی

خرید و فروش نهال گردو اسرائیلی

خرید و فروش نهال گردو اسرائیلی پاکوتاه هم به صورت حضوری و هم به صورت خرید اینترنتی نهال گردو خوشه ای امکانپذیر است. قیمت انواع نهال گردو خوشه ای با توجه به فاکتورهایی که در قسمت بالا به آن اشاره کردیم تعیین می شود. میزان عرضه و تقاضا در بازار خرید و فروش نهال گردو، این قیمت ‌ها را کاهش یا افزایش می دهد. در حال حاضر، نهال های خوشه‌ ای گردوی اسرائیلی تقاضای زیادی دارند و برای راه ‌اندازی نهالستان گردو، یکی از بهترین گزینه های موجود هستند.

اگر شما هم به دنبال احداث باغ درخت گردوی اسرائیلی هستید، علاوه بر اینکه اطلاعات خود را باید کامل کنید، می توانید یک مشاوره با کارشناسان این حوزه داشته باشید. مجموعه تخصصی «گردو استار» با تامین بهترین ارقام گردو، فرصتی را فراهم کرده که باغداران و کشاورزان بتوانند بهترین گردوها را پرورش دهند. برای مشاوره خرید بهترین نهال گردو اسرائیلی پاکوتاه، دریافت قیمت نهال گردوی خوشه ای، اطلاع از سایر انواع درخت گردوی اسرائیلی و … با مرکز تخصصی گردو استار جهت نهال گردو اسرائیلی قیمت تماس بگیرید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *