نهال گردو پدرو

گردو پدرو بخاطر یکی از ویژگی هایی که دارد مورد توجه قرار می گیرد.برای مناطق اب و هوایی سرمای بالا مناسب می باشد.درخت این گردو پایه کوتاه بوده و از نظر دیر برگ دهی همانند چندلر بوده و حدود ۲۰ روز پس از درختان بذری شروع به رشد می کند.این رقم برای کشت متراکم مناسب است عملکرد این گردو بسیار بالا بوده و همین طور به دلیل تولید گل نر برای سایر ارقام نیز تولید گرده زا دارد.

تنها عیبی که این گردو دارد به گرمای تابستان بسیار حساس بوده و مناسب برای مناطقی که تابستان های خنک دارد می باشد.

ارقام گرده دهنده فرانکوت و روند می باشد.

نهال گردو پدرو زود بازده بوده و ارقامی که در جوانه های انتهایی بارده هستند ۴۰ الی ۵۰ درصد بیشتر محصول می دهند.

نهال گردو پدرو
نهال گردو پدرو

در نتیجه این رقم در بسیاری از مناطق ایران پرورشش کردو گسترش یافته اند است.

این رقم در شرایط اب وهوای مدیترانه ای در نواحی که دارای تابستان های معتدل و زمستان های سرد باشد به خوبی رشد می کند.

نیاز سرمایی این گردو حدود ۱۵۰۰-۳۰۰ ساعت دمای ۰تا ۷ درجه سانتیگراد بسته به رقم می باشد.

  • وزن میوه ۱۲ گرم
  • اندازه میوه ۳۸ mm
  • وزن مغز میوه ۵-۷ گرم
  • مدت ابیاری ۲۰لیتر در ۲۰ روز
  • عمر اقتصادی بیش از ۱۰۰ سال
  • تحمل خشکی متحمل فاصله کاشت ۷*۸

گردو میوهای گرد، با دو پوسته، یکی نرم و سبزرنگ که به تدریج خشک می‌شود و از بین می‌رود و دیگری سخت و چوبی است. مغز آن خوراکی است و روغن فراوان دارد. گردو، میوه مغزدار باارزشی است که انواع مختلفی دارد و دارای چوب باارزش،جوانه های گردو به ۷۰۰-۱۵۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه نیاز دارد،دمای تا ۱۱- درجه را تحمل می کند.

گردوی پدرو
گردوی پدرو

نهال گردو پدرو

میوه ی نهال گردو در دسته میوه های تک دانه ای به شمار می آید و به دلیل داشتن چربی های مفید و پروتئین از خواص بالایی برخوردار است. از منظر طب سنتی گردو به دلیل داشتن طبع گرم و تر برای درمان ضعف های استخوان و سلامت قلب موثر است. به دلیل وجود چنین خواصی گردو را پادشاه مغز ها می نامند.

این روزها باغداران بسیار زیادی به دلیل اقتصادی بودن این نهال گردو پدرو؛ نسبت به کاشت و پرورش درخت گردو اقدام می کنند و زمین های بسیار زیادی را برای کاشت نهال گردو پدرو؛ اختصاص می دهند که این اقدام چنانچه اصولی انجام شود بعد از گذشت چندین سال صرفه اقتصادی مطلوبی خواهد داشت.

اصالت نهال گردو پدرو :

درخت گردو در اصل بومی کشور آمریکا می باشد اما امروزه ما شاهدیم در ایران و دیگر کشور ها نیز پرورش داده می شود و این نشان دهنده با ارزش بودن درخت گردو پدرو می باشد. نهال گردو گونه های متنوعی دارد برخی مرغوب ترین نژاد،برخی اقتصادی ترین نژاد و برخی دیگر ویژگی های خاص خود را دارند که باغداران می توانند هر کدام را برای کاشت انتخاب کنند که در اینجا نهال گردو پدرو مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

نهال گردو پدرو
نهال گردو پدرو

اولین نکته که نیاز است باغداران به آن توجه کافی داشته باشند کسب اطلاعات در خصوص نژاد های گوناگون است،زیرا گردو دارای نژاد های مختلفی است که هر کدام خصوصیات ویژگی های خاص خود را دارند و به لحاظ کیفیت و  عملکرد با دیگری متفاوت می باشند  به همین منظور کسب اطلاعات کافی به شما کمک می کند بتوانید محصولی را خریداری نمایید که با شرایط اقلیمی منطقه شما سازگار می باشد.

نژاد گردو را باید بر اساس شرایط اقلیمی منطقه انتخاب کرد،در واقع این توجه به میزان عملکرد مطلوب نهال کمک بزرگی خواهد کرد چرا که در خرید نهال گردو و کاشت آن تحمل و سازگاری با کم آبی و خشکی اهمیت ویژه ای دارد. از میان انواع متعدد گونه های نهال گردو می توان به نهال گردو پدرو اشاره کرد این رقم بومی کشور آمریکا است و از ارقام شناخته شده ای می باشد.

مشخصات نهال گردو پدرو :

نهال گردو پدرو از نژاد های بسیار خوبی است که به دلیل کیفیت خوب محصول،از محبوبیت خاصی برخوردار است . نهال گردو پدرو از ارقام دیرگل می باشد و در مقایسه با دیگر انواع گردو ها رشد نسبتا کمتری دارد و درختی با جثه کوتاه است. از ویژگی های بارز این نوع نهال مقاومت نسبی آن به سرما می باشد اما باید توجه داشته باشید که این مقاومت نسبی است و چنانچه منطقه ای سرمای بیش از حد دارد،این سرما به ریشه نهال آسیب جدی وارد می کند. لازم به ذکر است که گردو پدرو؛ نسبت به گرمای بیش از حد تابستان نیز حساسیت دارد. توصیه می شود کاشت آن در مناطق معتدل و نیمه سردسیر صورت بگیرد.

گردوی پدرو

دیرگلدهی نهال گردو پدرو؛ شبیه به گردو چندلر می باشد با این تفاوت که میوه های گردو پدرو دو هفته زودتر از گردو چندلر می رسد. رشد گردو پدرو در مقایسه با دیگر انواع گردو ها کمتر می باشد و به دلیل جثه کوتاهی که دارد غالبا برای کشت متراکم گزینه مناسبی می باشد.

از دیگر ویژگی های نهال گردو میزان باردهی،عملکرد و کیفیت مغز این رقم می باشد که آن را در دسته ارقام اقتصادی قرار داده است. مغز گردو پدرو از نظر کیفیت بسیار خوب و طعم مطلوبی دارد اندازه میوه درشت و دارای پوست کاغذی می باشد. تنها نکته ای که قبل از خرید نهال گردو پدرو باید مورد توجه قرار بگیرد حساسیت این رقم نسبت به گرمای تابستان است که توصیه می شود مناطقی با تابستان های خنک برای کاشت این نوع نهال انتخاب شوند.

در کل بنابر آنچه توضیح داده شد درخت گردو پدرو در مناطقی که آب و هوای معتدل دارد رشد مطلوبی خواهد داشت جالب است بدانید که طعم مغز گردو قطعا به عواملی چون آب و هوا و آبیاری و رعایت نکات مهم بستگی دارد.

نهال گردو پدرو

از کاشت تا برداشت نهال گردو پدرو :

ابتدا در اولین مرحله باید نهالستان معتبری را برای خرید نهال گردو پدرو انتخاب کنید. سپس با مشخص کردن زمین مناسب و زهکشی شده گودال هایی با عمق مناسب برای کاشت نهال حفر کنید،در زمان کاشت باید به فاصله مناسب بین نهال ها توجه داشته باشید همچنین به دلیل گسترش ریشه های نهال گردو توصیه می شود عمق مناسب را نیز  در هنگام حفر گودال رعایت کنید.

گردو پدرو در خاک های آهکی  و سبک رشد مطلوبی دارد. در خصوص آبیاری درخت گردو پدرو باید به اندازه هکتار و سن و سال درخت گردو توجه کرد. غالبا هر ده روز یکبار برای آبیاری نهال گردو پدرو مناسب است. به منظور جلوگیری از آفت ها و بیماری های رایج در بین درختان گردو لازم است حتما در زمان  مناسب نسبت به سمپاشی آنها اقدام کرد. درخت گردو پدرو نیز مانند دیگر انواع برای رشد مناسب نیاز به هرس کردن دارد که معمولا اواخر اسفند تا اوایل بهار زمان مناسب هرس کردن(جدا کردن شاخه های خشک) درخت گردو است.

گردوی پدرو

برداشت نهال گردو پدرو :

عمر مفید گردو را تا ۱۰۰ سال می دانند و این باعث شده تا این محصول خوشمزه و پر خواص در دسته ارقام اقتصادی قرار گیرد. زمان مناسب برداشت گردو به شرایط اقلیمی منطقه شما بستگی دارد اما غالبا شهریور زمان مناسب برداشت گردو پدرو است.

هیچگاه نسبت به دیر یا زود چیدن گردو اقدام نکنید چرا که کیفیت مغز آن کاهش پیدا می کند دقت داشته باشید زمانی که پوست گردو  دچار ترک خوردگی شد نسبت به برداشت گردو اقدام کنید. گردو پدرو به دلیل رشد کم و جثه کوتاه عملیات برداشت محصول را برای شما آسان تر می کند و نیاز به استفاده از چوب نخواهید داشت. مغز گردو پدرو طعم بسیار خوبی دارد.

برخی باغداران بعد از عملیات برداشت محصول آن را مستقیما روانه بازار می کنند اما برخی بعد از عملیات برداشت، پوست گیری و خشک نمودن گردو آن را برای فروش به بازار عرضه می کنند. قیمت گردو خشک نسبت به گردو تر بیشتر می باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *