هرس نهال گردو چندلر

هرس کردن درختان گردو: درختان گردو سایه انداز بسیار خوبی هستند که آجیل و دارای مغز بسیاری مقوی نیز هستند که مصرف آن به صورت تازه و خشک در آجیل استفاده می شود. پس کاشت و پرورش درخت گردو به دلیل خواصی که این درخت دارد بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

اگر تصمیم به کاشت درخت گردو گرفته اید، باید از همان ابتدا تمامی شرایط نگهداری و اصول کاشت و داشت درخت گردو را بدانید. این اصول شامل آبیاری، خاک مناسب، هوا، کوددهی، گرده افشانی وغیره می شود.

هرس کردن درختان گردو یکی از مهم ترین اصول نگهداری درخت گردو است که در ادامه به توضیح آن برای شما علاقه مندان به هرس نهال گردو چندلر می پردازیم؛

هرس نهال گردو چندلر
هرس نهال گردو چندلر

علت اهمیت هرس نهال گردو چندلر؟

وقتی شروع به کاشت درختان گردو میکنید تمامی تلاشتان بر این است درختانی پربار باعملکرد قابل قبول به بار بیاید. هرس کردن درختان گردو برای سلامت و بهره وری درخت بسیار ضروری است.

اصلاح درست درخت گردو بسیار حیاتی است وقتی نهال گردو شروع به رشد می کند و بلند می شود بهتر است چندشاخه را برای تقویت قدرت و نشاط آن هرس نماییم.

وقتی نهال گردو شما به درختی بسیار بزرگ تبدیل شد لازم است بسیار ماهرانه شاخه های کوچک آن را قطع کنید یعنی بهتر است شاخه های کوچک قبل از اینکه تا ۱.۲اینچ رشد کنند قطع شود.

اصلاح هر درخت درخت گردو همچنین شامل حذف سالانه شاخه های آسیب دیده ، شاخه های ضربدری یا مالش دادن و هر شاخه ای باید به سمت مرکز خم شود و نه به سمت خارج.

برای هرس کردن درختان حتما باید حواسمان باشد به درستی این کار انجام شود و به شاخه های اصلی آسیبی نرسد، در این صورت حتما سعی کنید با یک متخصص و باغدار مشورت کنید.

هرس نهال گردو چندلر
هرس نهال گردو چندلر

بهترین زمان برای هرس درختان گردو چیست؟

بهترین زمان برای هرس درختان گردو ، اواخر فصلی است که درختان هنوز برگ ندارند. به این ترتیب می توانید شکل درخت را به راحتی ببینید و در عین حال رشد جدیدی را که در بهار ظاهر می شود قطع نکنید. مطمئن شوید که از قبل هرس دستی و اره ای را که با آن هرس انجام میدهید تمیز و استریل کرده باشید تا بیماری اتفاق نیفتد وقتی درخت گردو را هرس می کنید نباید شاخه های اصلی را بشکنید.

درختان گردو را به مدت یک تا دو سال شروع به هرس کردن کنید تا شکل و فرم دهی درستی را به خود بگیرد. شاخه هایی که کم آویز هستند، ضعیف شده اند و آسیب دیده اند را قطع کنید.اگر شاخه ای به دیگری ساییده می شود را بگیرید و آن را هرس کنید اگر نگهداری درستی از درخت داشته باشید حتما با عملکرد بهتر آن روبه رو خواهید شد.

هرس نهال گردو چندلر
هرس نهال گردو چندلر

سن هرس کردن درختان گردو

وقتی نهال گردو خود را کاشتید بهترین موقع این است در سن یک و دوسالگی این کار را انجام دهید. شکل دادن به درخت را در موقعیت رهبر مرکزی شروع کنید. موقعیت رهبر مرکزی به طور معمول دارای یک صندوق عقب اصلی است که دارای ۵ شاخه در کنار آن می باشد.

موقعیت رهبر مرکزی بر اساس رشد طبیعی درخت استوار است و بر شاخه اصلی رهبر تمرکز دارد که تاج درخت را در برابر نور و گردش هوا باز نگه می دارد. به تأمین مواد مغذی شاخه های بزرگ و میوه دار کمک می کند تا درخت تا آنجا که ممکن است گردو رشد کند.اگر شما به هرس کردن درخت گردو نرسید ممکن است شاخ و برگ ها برای یکدیگر مزاحمت ایجاد کنند و از این رو هوا و نور کافی به آنها نرسد.

هرس نهال گردو چندلر
هرس نهال گردو چندلر

چه شاخه هایی را هرس کنم؟

۱-شاخه اصلی که در بالای درخت قرار دارد و بقیه را بردارید. شاخه های ضخیم تر را که از تنه است را جدا کنید. اگر درخت بیشتر از یک شاخه ضخیم داشته باشد در این صورت رشد گردو برای دیگر شاخه ها سخت خواهد بود.

۲-یک شاخه ای در درختان وجود دارد به نام شاخه چنگال که این شاخه شکافی در شاخه است که باعث می شود دو شاخه دیگر از شاخه اصلی درخت شما رشد کند این شاخه ها به موادغذایی بیشتری نیازمند هستند از این رو غذای دیگر شاخه ها را دریافت می کنند اصطلاحا به آنها مانند زالو می گویند که میتوانید کاملا آن شاخه را قطع کنید تا مواد مغذی بهتر حفظ شود. اگر شاخه هایی از روی یکدیگر رد می شود یا به هم دیگر مالیده می شوند را قطع کنید در این صورت شاخه ها زیبا نبوده و اسکلت درخت را بزرگ و حجیم نشان می دهد و دسترسی را دشوار می کند.

۳-شاخه هایی را که آسیب دیده اند را از بین ببرید تا درخت شما به درستی شکل بگیرد. شاخه های کوچک و آسیب دیده مواد مغذی درخت شما را تخلیه می کنند. این شاخه ها را بهتر است با زاویه۴۵درجه ببرید تا درخت آسیب کمتری ببیند.

هرس نهال گردو چندلر
هرس نهال گردو چندلر

سعی کنید درختان بالغ را نیز که به سن رشد رسیده اند و در بلوغ هستند هر۴یا۵ سال هرس کنید تا شکل آنها حفظ شود. آنهایی را که شکل مریض و ناسالمی دارند را جداکنید. می توانید برای این جداسازی ها از قیچی یا اره استفاده کنید. با موارد ذکر شده درخت شما شاخه های سالم را نگه می دارد که این باعث نشاط درخت می شود،بنابراین می تواند انرژی بیشتری را در شاخه های کمتری قرار دهد.

به عنوان مثال نهال گردو چندلر با رشد خوبی که دارد به ۱۵ متر میرسد اما می توانید با هرس کردن آن را به ۵ متر برسانید و عملکرد درخت را افزایش دهید.

سوالات و خرید نهال گردو

برای خرید نهال گردو و هرآنچه باید درباره آن بدانید می توانید از طریق سایت های مربوطه اطلاعات مربوطه را کسب کنید و یا با متخصصین این حوزه  تماس بگیرید و در رابطه با آب و هوای خود و نهال گردو هایی که مناسب منطقه شما هستند و هرس کردو و کوددهی و غیره سوالات خود را مطرح کنید.

هرس نهال گردو چندلر
هرس نهال گردو چندلر

بهترین زمان هرس در درخت گردو چندلر پیوندی

بهترین زمان هرس درخت گردو چندلر پیوندی جدید با باردهی سه برابر. گردوی چندلر جدید با عملکرد سه برابری نسبت به ارقام گردوی ایرانی و باغات سنتی قدیمی، از ویژگی های منحصر به فرد این رقم گردو ی جدید باردهی سه برابری نسبت به ارقام تجاری گردو میباشد، این رقم از پایه ی گردو سیاه و پیوندک آن از سرشاخه های پربار و خوشه ای باغات مادری نشان گذاری و انتخاب گردیده است و از سال ابتدای کاشت به بار مینشیند و در سال پنجم کاشت به توجیه اقتصادی قابل توجه میرسد.

اهمیت نهال گردو چندلر در پرورش باغ

نهال گردو چندلر در یکی از ارقام درخت گردو است که در بین افراد محبوبیت زیادی دارد این درخت در کالیفرنیای آمریکا بهره وری شده است و پس از بهره‌برداری از آن و دریافت اینکه این نهال تا چه اندازه می‌تواند مزایا و ویژگی برای باغداران داشته باشد؛ باعث محبوبیت این نهال شده است. نهال گردو چندلر می تواند در کمترین زمان ممکن باغداران را به بیشترین نرخ سود برساند بنابراین زمانی که فردی می‌خواهد در زمینه کاشت درخت گردو و باغ سرمایه گذاری کند با توجه به نکاتی که می‌داند بهتر است سراغ نهال گردو چندلر برود. گردوی چندلر برای کاشت و بهره وری زیادی به شرایط و وضعیت‌هایی نیاز دارد که در این مقاله قصد داریم چند تن از آنها را بیان کنیم که با دانستن آن‌ها می‌توانید در زمینه کاشتن نهال درخت گردو موفقیت‌آمیز عمل کرده و با سرمایه گذاری در کاشت آن‌ها به بیشترین سود برسید پیش از آنکه بخواهیم این نکات را بیان کنیم باید به این نکته توجه کنید که نهال درخت گردوی چندلر هر چند جزء بهترین نهال‌های درخت گردو شناخته می‌شود و مراقبت نیاز دارد زمانی که صحبت از نهال گردوی چندلر می‌شود؛ بعضی از افرادی که اطلاعات و دانش کافی در این باره ندارند گمان می‌کنند که نهال گردوی چندلر به هیچ رسیدگی نیاز ندارد و چون جزء نهال‌های پیوندی زمانی که کاشته شود باید به حال خود رها شده و مانند نهال درخت گردویی بدون نیاز به مراقبت‌های پی در پی نخواهد داشت در صورتی که نهال گردو چندلر نیز در خط است و مانند هر ‌‌درخت دیگری به مراقبت نیاز دارد اما مزایا و ویژگی‌هایی که دارد باعث شده تا نسبت سایر درختان به خصوص درختان بذری از سوددهی بالاتری برخوردار باشد.

هرس نهال گردو چندلر
هرس نهال گردو چندلر

نهال گردوی چندلر دیرگل می‌دهد

اولین نکته و اهمیتی که باید درمورد نهال گردوی چندلر بدانید این است که نهال گردوی چندلر نسبت به سایر درختان معمولا دیرتر گل می‌دهد و همین نکته باعث شده تا در برابر سرما به خصوص سرمایه فصول بهاری مقاوم باشد. همان‌طور که می‌دانید یکی از اصلی ترین عواملی که به درختان و محصولات آنها ضربه‌های سنگین و بزرگی می‌زند کاهش دمای هوا و سرما است با توجه به اینکه نهال گردو چندلر نسبت به سایر درختان دیرتر گل می‌دهد؛ در برابر این سرما و کاهش دما و مقاومت کرده بنابراین محصولات آن با خسارت و آسیب کمتری مواجه می‌شوند. از طرفی توجه به نکات گفته شده می‌توان نتیجه گرفت که مناطق مورد نیاز برای کاشت نهال گردوی چندلر در مناطق کوهستانی با اقلیم آب و هوای سرد هستند؛ چرا که کاهش یا افزایش بیش از حد رطوبت نیز می‌تواند در کاشت نهال گردو چندلر در تأثیر بگذارد و به‌همین دلیل یکی از نکات دیگری که باید کاشت نهال گردو چندلر در نظر گرفته شود اقلیم و آب و هوای  منطقه برای درک بهتر آب و هوای هر منطقه و استفاده از نهال مناسب برای کاشت بهتر است از افراد با تجربه و متخصص در این زمینه بهره بگیرید کسانی که در زمینه کاشت نهال گردوی چندلر یا کاشت هر نهال دیگری تخصص دارند می توانند به شما کمک کنند تا از ضررهای زمانی و اقتصادی آینده تان جلوگیری کرده و همین طور بتوانیم در کمترین زمان ممکن سود مناسبی داشته باشد.

باغ مناسبی برای نهال گردوی چندلر انتخاب کنید

یکی دیگر از نکاتی که باید برای کاشت نهال گردوی چندلر و تاثیر آن در باغ بدانید این است که میزان هکتار و مساحت یک باغ با تعداد نهالی که می‌خواهید بکارید باید تناسب داشته باشد؛ همان‌طور که می‌دانید نهال گردو چندلر یا به طور کلی درختان گردو زمانی که مراحل رشد خود را طی می‌کنند به درختان عظیم الجثه‌ای تبدیل می‌شوند؛ بنابراین کم بودن فضا در کیفیت رشد آن‌ها تاثیر خوبی ندارد. از طرفی نهال گردو چندلر باید با درختان دیگری گرده افشانی شود تا بتواند محصولات با کیفیتی داشته باشند؛ به همین دلیل مساحت باغی که درخت گردو چندلر در آن کاشته می‌شود باید تا حد کافی بوده و همین‌طور خاک مناسب برای رشد این درخت را داشته باشد. ضمنا باغی که برای کاشت این نهال انتخاب می‌شود باید سیستم آبرسانی با کیفیتی داشته تا بتواند آب مورد نیاز برای رشد نهال گردو چندلر را تامین کند.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *