میزان باردهی درخت گردو خوشه ای

میزان باردهی گردو خوشه ای در ۵ سالگی در هکتار به ۱۵ تن می رسد این مقدار در واقع ۲ برابر مقدار گردو های خارجی است.

گردوی تجاری J.regia از نظر باغبانی مدرن و کاملا توسعه یافته است و از لحاظ تولید محصولی اقتصادی است.
بر اساس تقسیم بندی تیره Julandaceae شامل هفت جنس و حدود شصت گونه درختان خزان دار و یک پایه با برگ های مرکب متقابل متناوب می باشند به غیر از جنس Juglans جنس های دیگر عبارت اند از :

  • Caryaشامل هیکوری و پکان
  • Petrocarya یا Wingnuts
  • Platycarya
  • Engelhardia
  • Alfarosa
  • Oreomunnea

اولین بخش از جنس Juglans بخش Trachycaryon است که تنها شامل یک گونه به نام گردوی امریکایی (J.cinerea) است که تحت عنوان گردوی سفید یا گردوی روغنی نیز شناخته می شود و با داشتن میوه های دو حجره ای طویل و با پوست چهار قسمت واضحی که در زمان بلوغ شکاف نمی خورد.

میزان باردهی درخت گردو خوشه ای

میوه های آن به صورت خوشه ای روی یک ساقه طویل ظاهر می شوند. این گونه، زمین های دارای سفره آب زیرزمینی سطحی را تحمل نمی کند. مغز میوه آن درشت بوده، و در ارقام خوب، می توانند به دو نیم شکسته شوند،این رقم گردو از تجاری ترین ارقام گردو در جهان محسوب میگردد و مقاومت بسیار بالا نسبت به سرمای بهاره،باردهی این رقم گردو از سال ابتدای کاشت آغاز گردیده و محصول میوه ی گردو خوشه ای میباشد،این ارتفاع درخت گردو حدود ۵ الی شش متر میباشد که با عملیات هرس منظم میتوان آنرا تا ارتفاع ۳.۵ الی ۴ متر مدیریت نمود.

زمان گل دهی درخت گردو اصلاح شده شناسنامه دار پیوندی دیرگل پوست کاغذی کوتاه قد

همه گونه های گردو یک پایه هستند به این معنی که گل های نر تولید کننده گردو و گل های ماده تولید کننده میوه به طور جداگانه روی یک درخت ظاهر می شوند. درختان گردو عموما خود بارور و خود سازگار اما به دلیل دیکوگامی، دگر گرده افشان هستند.

میزان باردهی درخت گردو خوشه ای

نیاز آبی گردوی تجاری دیرگل اصلاح شده زودبازده پاکوتاه پیوندی شناسنامه دار کشت بافت

آبی که محتوی مقدار زیادی، بر، کلراید، کربنات، بی کربنات و سایر املاح باشد برای آبیاری درختان گردو مناسب نیست. آبیاری بسیاری از درختان میوه مانند گردو در اوایل پاییز باعث بروز خسارت سرما در زمستان خواهد شد و خشک شدن سرشاخه ها در گردو باعث کاهش تعداد گل های ماده در بهار می شود و در نتیجه محصول به شدت کاهش خواهد یافت.

روش های آبیاری سنتی (کرتی و غرقابی) به روش آبیاری نواری (جوی و پشته) تبدیل گردد. نیاز آبی گردو ۱۰۰۰۰-۷۰۰۰ متر مکعب در هکتار است که با توجه به سن درختان و شرایط آب و هوایی منطقه تعیین می گردد. ضمنا آبیاری هر ۱۰-۷ روز یکبار در سایه انداز درخت انجام می شود.

میزان باردهی درخت گردو خوشه ای

مدیریت کف باغ درختان گردو

سیستم مدیریت کف باغ برای باغات گردو شامل کولتیواتور زنی کامل، کشت پوششی، کنترل شیمیایی کامل علف هرز، کنترل نواری علف های هرز است.

کولتیواتور زنی کامل عبارت است از شخم سطحی و مداوم کل کف باغ و هدف اصلی این سیستم کنترل علف های هرز و آماده سازی خاک برای آبیاری است. این سیستم برای اراضی مسطح و غیر مسطح و همه روش های آبیاری به غیر از سیستم های تامین آب کم حجم دائمی مناسب است. یکی از مزایای کولتیواتور زنی کامل این است که در زمان گل دهی خاکی عاری از علف هرز ایجاد خواهد شد و در چنین خاکی خطر سرمازدگی را به حداقل می رساند.

کوددهی درختان گردو پیوندی زودبازده پاکوتاه اصلاح شده دیرگل

تغذیه باغات گردو با در نظر گرفتن نتایج آزمون تجزیه خاک و برگ و با توجه به سن درخت گردو و به ازای هر اصله سالیانه ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم ازت خالص (N) در دو نوبت نیمی در اوایل فروردین و بقیه یک ماه بعد و ترجیحا کود ازته از نوع سولفات آمونیوم و یا اوره داده می شود.

میزان باردهی درخت گردو خوشه ای

کودهای فسفاته ترجیحا از نوع سوپر فسفات تریپل به میزان ۵۰۰ تا ۷۵۰ گرم فسفات (P2o5) به ازای هر درخت و کود پتاسه ترجیحا از نوع سولفات پتاسیم به میزان ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم پتاس (k2o) به ازای هر درخت در اسفند ماه و همه کودها در سایه انداز درخت و به همراه آب آبیاری داده می شود.

تاثیر تاخیر در آغاز برداشت محصول درختان گردو

بهینه بودن کیفیت گردو برای حداکثر کردن باردهی ضرورت دارد. عوامل کیفیتی تاثیرگذار در ارزش گردو عبارت اند از:

  • اندازه دانه گردو
  • رنگ روشن مغز
  • حداقل ضایعات درونی در اثر آفات و پوسیدگی ها

تهویه خاک درختان گردو

بالا بودن سطح آب زیرزمینی موجب می­شود تهویه خاک به طور کامل صورت نگیرد و این موجب صدمه دیدن درخت گردو می­شود. خسارت ناشی از حالت غرقابی بر روی ریشه­های درختان بذری جوان متفاوت است به این ترتیب که میزان خسارت در پایه J.regia زیاد، در پایه J.hindsii متوسط و در پایه پارادوکس کم بوده است. در یک آزمایش مشاهده شده است که پایه گردوی سیاه نسبت به پایه­های گردوی ایرانی و گردوی سیبولدیانا نسبت به حالت غرقابی خاک مقاومت بیشتری نشان می­دهد.

گاهی در تابستان چند روز بعد از آبیاری به روش غرقابی، برگها خشک شده و درختان به طور ناگهانی پژمرده می­شوند این پدی ده را آپوپلکسی (Apoplexy) می­نامند و هیچ گونه عامل بیماری­زایی در آن دخالت ندارند. تصور می­شود دمای بیش از حد خاک، توقف رشد ریشه در اثر رطوبت ناکافی و غرقاب شدن ناحیه ریشه از عوامل موثر در بروز پدیده آپوپلکسی (فلج گیاهی) باشد. ریشه­ های پارادوکس نسبت به این عارضه بسیار مقاوم هستند.

میزان باردهی درخت گردو خوشه ای

اثر شوری بر درختان گردو

غلظت بیش از حد نمک در آب و یا خاک به درختان گردو آسیب می­زند. پایه ­های مقاوم تا حساس گردو نسبت به نمک به ترتیب عبارتند از J.hindsii ، J.paradox ، J.regia ، J.nigra ظرفیت پایه­های مختلف گردو در رابطه با جذب و انتقال نمک­ها، در کالیفرنیا مورد آزمایش قرار گرفته است.

خاک مناسب کاشت درختان گردو

معمولاً وقتی که اسیدیته خاک زیاد است، زردی (کلروز) بروز می­کند. در چنین شرایطی به علت وجود مقدار زیاد کربنات کلسیم در خاک، کمبود آهن و منگنز مشاهده می­شود. پایه پارادوکس حساسیت کمتری به زردی دارد، به علاوه زردی بر روی پایه ­های J.microcarpa و J.major دیده نمی­شود.

میزان باردهی درخت گردو خوشه ای

مقاومت به سرما درختان گردو پیوندی

در آب و هوای خیلی سرد، سازگار بودن پایه ­ها به سرمای شدید، برای بقای درخت ضروری است. مقاومت پایه­ های گردو نسبت به سرما از مقاوم تا حساس درجه بندی شده است که به ترتیب شامل J.mandshurica ، J.cinerea ، J.nigra ، J.regia می­باشد.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *