گردو پیوندی

معمولا هرگاه حرف از گردو پیوندی زده می شود، منظور گردو پیوندی چندلر است. این نژاد گردو، یکی از معروف‌ترین و پر کشت ترین ارقام گردو در جهان می‌باشد. منشاء این رقم از آمریکا بوده و اکثر باغات گردو در آمریکا از این رقم است. درختان این رقم در بهار دیربرگده بوده و حدود پانزده روز دیرتر از درختان بذری شروع به رشد می‌کنند. بنابراین برای مناطقی که با سرمای بهاره مواجه هستند می‌توانند مناسب باشند. اما به دلیل دیررسی محصول برای مناطقی با فصل رشد کوتاه قابل توصیه نمی‌باشند. قدرت رشد درخت نسبتاً کم، باردهی و عملکرد بسیار زیاد، کیفیت میوه نیز به دلیل درشتی، پوست کاغذی عالی می‌باشد. مغز در این رقم بسیار سفید و حتی در تابستان‌های خیلی گرم نیز کیفیت آن خیلی تحت تأثیر قرار نمی‌گیرد. بهترین ارقام گرده دهنده برای این رقم، فرانکت (Franquette) و روند (Ronde) هستند.

این رقم از تلاقی پدرو و UC-56-224 بدست آمده است و بسیاری از خصوصیات آن از لحاظ بارور بودن جوانه‌های جانبی، زمان ظهور برگ و برذاشت محصول شبیه والد خود پدرو می‌باشد. قدرت رشد درختان چاندلر متوسط بوده و به طور نیمه راست رشد می‌کنند و یک رقم بسیار امید بخش تجاری محصوب می‌شود محسوب می‌شود.

گردو پیوندی
گردو پیوندی

ویژگی های کلیدی نهال گردو پیوندی

از ویژگی‌های بارز این رقم بار دهی در شاخه‌های جانبی می‌باشد و همچنین دیر گل بودن آن باعث می‌شود این رقم در فصل بهار که اغلب باغات دچار سرما زدگی بهاره غیر مقاوم هستن از خود مقاومت خوبی نشان دهد.

گردوی چندلر از ارقام گردو پیوندی هست که نیاز به گرده زاده دارد یعنی شما باید برای هر ۱۰ اصله نهالی که می کارین باید یک درخت برای گرده افشانی داشته باشین که کیفیت و باروری باغ شما تضمین کند. از رقم فرانکوت و یا فرانکت و همچنین گردوی RDM  جهت گرده افشانی باغات گردو چندلر استفاد می‌شود.

فواص کشت گردوی چندلر پیوندی ۵×۷ می‌باشد یعنی به ازای هر هکتار شما باید ۲۸۵ اصله نهال گردو بکارید.

در حال حاضر در باغات تجاری اصیلی که مورد برسی بودن از بابت برداشت محصول از هر درخت به طور متوسط در سال ۷-۶  حدود ۱۰ کیلوگرم گردو خشک با پوست چوبی برداشت شده. و همچنین باغات مادری بالغ متوسط برداشت بین ۲۵ – ۳۵ کیلو بوده. طبق برسی ها مقدار برداشت این گونه به دست می‌آید.

۱۰ کیلوگرم×۲۵۸ تعداد درخت = ۲۵۸۰ کیلوگرم در سال ۶-۷. قابل توجه باغداران عزیز که این مقدار برداشت مساوی است با برداشت متوسط گردو در باغات بالغ و چند ساله بومی ایرانی.

نهال گردو پیوندی
نهال گردو پیوندی

کاشت نهال گردو پیوندی

تهیه نهال گردو نیازمند بررسی و شناخت مطمئن‌ترین بازار فروش می‌باشد، نهال گردو پیوندی چندلر با مناسب‌ترین قیمت و بهترین کیفیت با بررسی شرایط می‌تواند انتخاب درستی باشد.

مرکز فروش نهال گردو پیوندی گردو استار می‌تواند از طریق مشاوران مجرب در این حوزه، شرایط را برای داشتن بهترین انتخاب برای مشتری به ارمغان آورد.

قیمت‌های کمتر در کنار کیفیت تضمینی، بهترین شرایط را برای احداث باغات تجاری به همراه آورده است.

نهال گردو پیوندی، نیازمند شرایط مساعد از نظر آب و هوایی جهت رسیدن به سطح بازدهی حداکثری می‌باشد.

انواع گردو پیوندی
انواع گردو پیوندی

قیمت نهال گردو پیوندی

قیمت امسال خیلی نوسان دارد. برای دریافت قیمت لحظه ای لطفا هم اکنون با شماره ۰۹۱۲۳۲۰۵۲۷۱ مهندس حسینی تماس حاصل فرمایید.

زمانی که از فروش نهال‌های پیوندی سخن به میان آورده می‌شود، قطعاً نهال گردو پیوندی بخش قابل توجهی از آن را به خود اختصاص می‌دهد.

ضمن اینکه کیفیت بالای خدمات رسانی مشاورین مرکز ما هم قابل انکار نیست. رضایت مشتری در کمک به انتخاب بهترین نهال گردو پیوندی این امکان را برای خریدار به وجود می‌آورد که اطمینان از خرید بیشتری کند. با سیاست‌های این مرکز مشکلات و محدودیت‌های مکانی برای دریافت این نوع نهال‌ها وجود ندارد، و تمامی اشخاصی که مایل به کاشت نهال گردو پیوندی می‌باشند می‌توانند به آن دست پیدا کنند.

نهال گردو پیوندی، مقاومت زیادی در برابر ارتفاعات و دمای پائین دارد. این رقم دیرگل بوده و نسبت به درختان دیگر با تأخیر شکوفه می‌دهد. باید در نظر گرفت که برای ارتفاعات زیادتر از حد معمول این رقم پیشنهاد نمی‌شود.

انواع نهال گردو پیوندی
انواع نهال گردو پیوندی

خرید درخت گردو پیوندی

کارشناسان می‌توانند نحوه هرس نهال گردو پیوندی و نحوه قلمه زدن درخت گردو پیوندی و همچنین آبیاری گردو پیوندی و نحوه سم پاشی گردو پیوندی می‌توانند شما را راهنمایی کنند.

انواع گردو پیوندی

گردو پیوندی میوه‌ای مغزدار با ارزش غذایی بالاست که انواع گوناگونی دارد، از لحاظ شکل ظاهری پوستهٔ این میوه دارای دو بخش بوده یکی نرم و سبز رنگ که به تدریج خشک می‌شود و دیگری سخت و چوبی است؛ مغز گردو پیوندی دانه‌ای روغنی و چوب آن با ارزش می‌باشد.

۱- گردو چندلر پیوندی از انواع نهال گردو پیوندی

نهال گردو چندلر پیوندی یکی از محبوب‌ترین ارقام گردوهای پیوندی است که زود بازده بودن و باردهی از سال اول این گردو باعث شده مورد توجه بسیاری از باغداران قرار بگیرد؛ همچنین لازم است بدانید که معمولاً باغات گردوی کشورمان دچار سرما زدگی می‌شوند و نهال گردو چندلر پیوندی مقامت خوبی در برابر سرمای بهاره از خود نشان می‌دهد.

درخت گردو پیوندی
درخت گردو پیوندی

گردو چندلر پیوندی برای کاشت در ارتفاع صفر الی ۱۴۰۰ متر از سطح دریا مورد استفاده قرار می‌گیرد و میوه این رقم گردو مغز روشن و درشتی داشته که با داشتن پوست کاغذی مزایای آن دوچندان می‌شود.

۲- گردو فرنور پیوندی از انواع نهال گردو پیوندی

یکی دیگر از مهمترین گردوهای موجود در دنیا گردو فرنور پیوندی است، گردو فرنور پیوندی برای کاشت و پرورش در ارتفاعات ۱۴۰۰_۲۵۰۰ متر از سطح دریا مناسب بوده و مقاوت این نهال گردو نسبت به سرما نیز نسبتاً بالاست؛ میوه درخت گردو فرنور دارای مغز چرب و پوست نازک و کاغذی است، نکته مهم درباره گردو فرنور این است که از سال اول باردهی خود را شروع می‌کند.

ایران دومین تولید کننده گردو فرنور در دنیا محسوب می‌شود اما به علت از بین رفتن محصول در اثر سرما رتبهٔ ۲۵ صادرات در این زمینه را داراست علت این اختلاف آماری بدین جهت است که در کشور ما میانگین کاشت و برداشت گردو در واحد سطح نصف میانگین جهانی است.

قیمت نهال گردو پیوندی
قیمت نهال گردو پیوندی

مزایای باغ‌های گردوی پیوندی نسبت به گردوی بذری و محلی

اغلب باغات گردوی پیوندی ایران از نوع بذری است، اختلال در زمان گلدهی و همچنین زمان رسیدن محصول و تفاوت در مقاومت به بیماری‌ها بخشی از مشکلات این باغ‌ها بوده و همین موضوع منجر به بروز مشکلاتی در مدیریت باغ می‌شود.

در این باغ‌ها زمان زیادی طول می‌کشد تا درخت به بهره برداری اقتصادی برسد و دوران باروری آنها طولانی است، اما با استفاده از نهال‌های گردو پیوندی می‌توان باغی یکنواخت و یکدست را از نظر ارقام راه اندازی کرد و با به کارگیری روش‌های صحیح باغداری، ضمن کاهش مخارج تولید، محصول با کیفیتی را روانه بازار کرد.

بهترین روش تکثیر برای نهال گردو پیوندی (چندلر + فرنور)

روش پیوند بهترین روش تکثیر غیر جنسی در گردو پیوندی است، سایر روش‌های تکثیر رویشی مثل قلمه زدن، خوابانیدن و ریز ازدیادی کمتر موفق بوده و بصورت تجاری متداول نشده‌اند.

محدوده دمایی مطلوب برای پیوند نهال گردو پیوندی بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتیگراد بوده که این دما بایستی در طی چهار هفته فراهم شود تا بیشترین گیرایی پیوند حاصل شود، همچنین میزان رطوبت مورد نیاز محیط برای جوش خوردن پیوند بین ۴۵ تا ۶۰ درصد است، اگر رطوبت خاک بیش از حد باشد، دانه‌های گردو پوسیده و فاسد می‌شوند و اگر رطوبت بسیار کم باشد، رویش دانه به تأخیر می افتد.

کاشت نهال گردو پیوندی
کاشت نهال گردو پیوندی

تولید نهال گردوی پیوندی با کیفیت

برای تولید نهال پیوندی خوب، انتخاب گردوی مادری، روش پیوندزنی مطلوب، رعایت زمان مناسب پیوندزنی، انتخاب پایه و پیوندک سازگار بسیار مهم است. بوسیلهٔ نهال گردوی پیوندی اصلاح شده تولید نسبت به منابعی که صرف آن می‌شود بسیار بیشتر و با کیفیت‌تر صورت می‌پذیرد، نهال پیوندی زود بارده، باردهی دو برابری محصول باکیفیت و یکنواخت را داراست و همچنین مشکل سرما زدگی را بر طرف کرده، مقاوم به سرما و کم آبی است.

مزیت‌های گردوی پیوندی (چندلر + فرنور)

باید گفت که این محصول، گردویی با خواص ویژه است، به بیان دیگر خواص گردوی پیوندی این است که حدود ۲۰-۲۵ روز نسبت به ارقام بومی دیرتر جوانه می زند؛ برخی از ارقام گردو که پیوند شده‌اند به لحاظ اینکه کمیت محصول بیشتر دارای برتری‌هایی هستند و گردویی که از آن حاصل می‌شود هم کیفیت بیشتری دارد.

گردوی معمولی در یک هکتار دو تن و گردوی پیوندی سه برابر این میزان محصول می‌دهند که ارزش پولی محصول بیشتر از هزینه‌های آن است. همچنین مسئله سال آوری که در باغ‌های گردو وجود دارد در گردوی پیوندی کمتر رخ می‌دهد و با تغذیه‌ای متعادل منجر به بهره برداری اقتصادی باغدار از آن می‌شود.

متاسفانه باغداران و تولیدکنندگان نهال گردو اطلاعات کمی از مزایای تولید نهال پیوندی گردو دارند، با استفاده از نهال‌های پیوندی گردو امکان صادرات محصول به بازارهای جهانی فراهم می‌شود. مهیا شدن عملیات مکانیزه و ماشینی در باغات گردوی پوشیده شده از نهال‌های گردوی پیوندی و همچنین کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد گردوکاران را باید از محاسن آن بدانیم.

نهال پیوندی گردو
نهال پیوندی گردو

توسعه و اصلاح نهال پیوندی گردو (چندلر + فرنور)

اگر هر باغدار بتواند به صورت الگو و نمونه ۱۰ تا ۲۰ نهال گردو پیوندی و یا در سطح نیم تا یک هکتار باغ الگوی گردوی پیوندی برای خود ایجاد کند و مزایای آن را ببیند به سمت و سویی حرکت خواهیم کرد که می‌توان باغ‌های گردو را اصلاح کرد.

بهترین نهال گردو برای مناطق سردسیر چیست؟

به طور کلی گردو مناسب کاشت در مناطق سرسیر کشور ماست، اما نهال گردو پیوندی در مناطقی با آب و هوای معمولی و متعادل نیز قادر به رشد خواهد بود و به همین علت سرمایه گذاری روی خرید و کاشت نهال گردو پیوندی از تمام جنبه‌ها مقرون به صرفه است.

خرید نهال گردو پیوندی از گردو استار

چنانچه قصد سفارش و خرید نهال گردو پیوندی داشته و یا برای پرورش این گیاه نیاز به مشاوره دارید، می‌توانید همین حالا با کارشناسان گردو استار از طریق شماره تماس ۰۹۱۲۳۲۰۵۲۷۱ (مهندس حسینی) ارتباط بگیرید.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *