نهال گردو فرنور پیوندی

نهال گردو فرنور یکی از با کیفیت‌ترین نهال گردو، گردوی فرنور پیوندی است؛ این نهال اولین بار در کشور فرانسه تولید شد و عمر زیادی از پیدایش آن نمی‌گذرد.

  • کشور سازنده: فرانسه
  • فاصله کاشت: ۵×۷
  • عمر اقتصادی: ۱۰۰ سال
  • قدرت رشد درخت: بالا
  • شکل میوه: تقریباً گرد با پوستی برجسته
  • وزن میوه: ۱۳ گرم
  • درصد چربی: ۵۷ درصد
  • رنگ مغز میوه: مغز روشن
  • تحمل خشکی: ۲۰ لیتر در ۲۰ روز
  • ضخامت پوست چوبی: پوست تقریباً کاغذی
  • مقاومت در برابر آفت: دارای مقاومت بالا
  • ارتفاع از سطح دریا: ۱۰۰۰ – ۳۰۰۰ متر از سطح دریا
  • مدت آبیاری: هر ۷-۱۰ روز یک بار در سایه انداز درخت
  • شروع به محصول دهی: از سال اول شروع می‌شود.
  • رقم گرده افشان: گرده افشان فرنور از فرنت و فرانکت استفاده می‌شود.
  • نیاز سرمایی: نیاز جوانه‌های گردو به ۱۵۰۰-۷۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه سانتی جهت اتمام استراحت زمستانی آنها
  • سهولت جدا شدن مغز از پوست چوبی: براحتی پوست گردو از مغز جدا می‌شود.
  • حداکثر عملکرد میوه در هکتار: ۱ تن در هکتار در سن ۳ سالگی و ۷ تا ۸ تن در هکتار در زمان بلوغ

گردو فرنور پیوندی

توضیحاتی درباره گردو فرنور پیوندی

گردو فرنور یکی از جدیدترین نوع درختان فرانسوی می‌باشد. این نوع گردو دارای سایز متوسط و کیفیت بالا می‌باشد.

گردو فرنور بهترین رقم برای مناطق سردسیری و ارتفاعات بیشتر از ۱۲۰۰-۱۸۰۰ متر از سطح دریا توصیه می‌شود.

گردو فرنور یکی از جدیدترین درختان تجاری و پوست کاغذی فرانسوی می‌باشد. نوع شکل این گردو گرد بوده و دارای پوست کاغذی و قابلیت کنده شدن راحت پوست از مغز می‌باشد. یکی از خصوصیات این گردو رنک مغز روشن و مقاومت به کرم سیب و بیماری بلایت گردو می باشدو همچنین مقاوت زیاد به سرما.

شاتون های گردو فرنوراغلب در اثر سرما از بین نمی‌رود این رقم به عنوان گرده زا همچنین برای مناطق کوهستانی مناسب است.

گرده افشان فرنور از فرنت و بولیناتور استفاده می‌شود. گلدهی نهال فرنور در اواخر فروردین (دیر گل) صورت می‌گیرد و معمولاً در هر گل ۳ – ۶ گردو تولید می‌کند.

در طرح ریزی باغ گردو فرنور مستطیلی توصیه می‌شود.

  • فاصله کاشت: ۷×۵
  • عمر اقتصادی: بیش از ۱۰۰ سال
  • تحمل خشکی: متحمل ابیاری: ۲۰ لیتر در ۲۰ روز
  • وزن میوه: ۱۵ گرم
  • وزن مغز میوه: ۶ گرم

گردو میوهای گرد، با دو پوسته، یکی نرم و سبزرنگ که به تدریج خشک می‌شود و از بین می‌رود و دیگری سخت و چوبی است. مغز آن خوراکی است و روغن فراوان دارد. گردو، میوه مغزدار باارزشی است که انواع مختلفی دارد و دارای چوب باارزش، جوانه‌های گردو به ۷۰۰-۱۵۰۰ ساعت سرمای زیر ۷ درجه نیاز دارد، دمای تا ۱۱- درجه را تحمل می‌کند.

گردو فرنور پیوندی

نهال گردو فرنور پیوندی

نهال گردو فرنور از بهترین گردو است. مزیت‌ها و ویژگی‌های بسیار خوبی که دارد، باعث شده نسبت به سایر نهال‌ها از محبوبیت بالایی برخوردار باشد؛ مانند شکوفه دادن به موقع نهال گردو، باردهی بالا، و میزان مقاومت بسیار خوب آن در برابر عوامل جانبی (مانند باد و سرمای زیاد)، بزرگ بودن گردوها، کیفیت بسیار خوب، پوست نیمه کاغذی، مغزهای بسیار درشت و با رنگ روشن، برداشت آسان و انبار راحت، از برجسته‌ترین خصیصه‌های این نوع نهال گردو است. قیمت نهال گردو فرنور فرانسوی هم مطلبی است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خصوصیات نهال گردو فرنور پیوندی

در بحث خصوصیات نهال گردو فرنور پیوندی باید بگوییم این نهال و درخت بالغ آن، دارای یکی از برترین گردوها هستند. پوست این نوع گردو تقریباً کاغذی است و حالت برجسته‌ای دارد. طعم گردوی این نهال بسیار شیرین و عالی است و به همین علت یکی از گران‌ترین گردو در آجیل‌های مختلف یا حتی به صورت جداگانه است.

نهال گردو فرنور پیوندی دارای نوعی از مغز گردوست که با طعمی بسیار شیرین و پر مغز از معدود گردوهای پوست کاغذی دارای کیفیت بسیار بالاست. علیرغم تابش نور آفتاب مستقیم و ضخامت متوسط پوست گردو، این مدل قادر به حفظ رنگ روشن و کیفیت بالا و ظاهر بسیار لوکس مغز خود نسبت به اقلام دیگری از قبیل فراکت، فرنت، چندلر و دیگر انواع گردو است.

از خصوصیات منحصر به فرد بهترین نهال گردو فرنور پیوندی یا درخت بالغ آن، درصد بالای باردهی در ساقه‌های فرعی است که به حدود ۵۰ درصد هر ساقه نیز می‌رسد.

گردو فرنور پیوندی

مشخصات نهال گردو فرنور پیوندی

از مشخصات درخت گردو فرنور فرانسوی می‌توان به محصول بالای آن اشاره کرد؛ به طور معمول در هر هکتار می‌توان ۱ تن از این محصول را در سن ۲ تا ۳ سالگی و ۷ تا ۸ تن در زمان بلوغ درخت، محصول برداشت کرد. انواع گردو فرنور پیوندی ایران (اصالت آن همانطور که گفتیم به فرانسه برمیگردد)، گردویی با پوستی کاغذی و از بهترین انواع فعلی گردو در جهان است. بهتر است در ادامهٔ این مطلب، به بررسی مشخصات متفاوت درخت و نهال گردو فرنور خوشه‌ای پیوندی بپردازیم و نکات مهمی را در بحث نگهداری این نهال بیان کنیم.

نهال گردو فرنور، نهالی است پیوندی که اولین بار در کشور فرانسه تولید شد و عمر زیادی از پیدایش آن نمی‌گذرد.

فاصله کاشت نهال گردو فرنور پیوندی

در خصوص بهترین فاصله کاشت نهال گردو فرنور باید نکات مهمی را بیان کنیم؛ تجربه نشان داده است که بهترین فاصله کاشت نهال گردو فرنور پیوندی، ۵ در ۷ متر است. این طرح باعث می‌شود که درختان در کمترین و بهینه‌ترین حالت از یکدیگر قرار گیرند. البته برای بحث گرده افشانی، باید گرده افشان فرنت را به ازای هر ۱۰ درخت در میان درختان فرنور کاشت تا از اثرات مثبت آن بهره برده شود و همچنین با توجه به نوع این درخت، میزان گرده افشانی و در نهایت باردهی درخت را تا حد ممکن بالا ببرد. به یاد داشته باشید که این گرده افشان باید در بخش اصلی و در ردیف درختان کاشته شود.

کشور سازنده نهال گردو فرنور پیوندی

نهال درخت فرنور پیوندی فرانسه، همانطور که از اسمش پیداست از کشور فرانسه به دیگر جاهای دنیا صادر شده و کشور فرانسه سازنده این نوع نهال است.

گردو فرنور پیوندی

درصد چربی

از دیگر خصوصیات بهترین نژاد نهال گردو فرنور پیوندی، دسته بندی آن به چهار نوع با چربی متفاوت است. این محصول در طبقه بندی ۱ تا ۴، دسته بندی می‌گردد که چربی دسته اول حدود ۱۲ درصد مغز گردو، در دسته دوم میزان آن به ۲۰ درصد، دسته سوم دارای ۴۹ درصد و در نهایت در دسته چهارم مغز گردو حداقل ۵۱ و حداکثر ۵۷ درصد چربی دارد.

شکل گردو

بهترین نژاد گردو پیوندی دارای ظاهری تقریباً گرد و پوستی برجسته می‌باشد.

ضخامت پوست چربی

پوست چوبی میوه درخت فرنور پیوندی فرانسه تقریباً کاغذی مانند و نازک است.

حداکثر ارتفاع درخت گردو فرنور پیوندی

قبل از بیان حداکثر ارتفاع بهترین نهال گردو فرنور پیوندی باید نکته‌ای مهم را بیان کنیم؛ هنگام خرید نهال گردو فرنور پیوندی فرانسوی باید بدانید که تجربه نشان داده، که بهتر است نهال گردو فرنور را هنگامی تهیه نمود که میان ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی متر ارتفاع داشته باشد. میزان ارتفاع نهایی آن با توجه به اقلیم و نوع خاک هر کشور، متفاوت است. اما به طور میانگین ارتفاع درخت بالغ آن، تا ۶ متر نیز به ثبت رسیده است. خوب است بدانید که نهال گردو خوشه‌ای فرنور به صورت نیمه عمودی رشد می‌کند.

گردو فرنور پیوندی

تحمل خشکی

در بحث تحمل خشکی نهال گردو فرنور پیوندی باید بگوییم که این نهال، حداقل باید ۲۰ لیتر در مدت ۲۰ روز آبیاری شود و تحمل خشکی بیشتری را ندارد.

نیاز سرمایی

۷۰۰ الی ۱۵۰۰ ساعت دمای زیر ۷ درجه سانتیگراد برای بیدار شدن درخت و نهال گردو فرنور پیوندی از خواب زمستانه لازم است.

سهولت جدا شدن مغز از پوست چوبی

مغز این گردو به راحتی و سهولت از پوسته چوبی خود جدا می‌شود و برای کسانی که گردو را با پوست چوبی نگهداری می‌کنند، این گردو گزینه مناسبی در بین گردو پیوندی ایران است.

عمر اقتصادی نهال گردو فرنور پیوندی

عمر اقتصادی درخت گردو فرنور پیوندی حدود ۱۰۰ سال تخمین زده شده است.

گردو فرنور پیوندی

رنگ مغز گردو

از خصوصیات خوب میوهٔ نهال گردو فرنور پیوندی، دارا بودن مغزی بسیار روشن است که در مواردی به سفیدی نزدیک است. اما خوب است بدانید که بطور غالبی، هر چه این رنگ مغز روشن‌تر باشد نشان از بالاتر بودن کیفیت گردو و همچنین بالاتر بودن قیمت گردو است.

وزن گردو

وزن گردوی نهال فرنور پیوندی در حدود ۱۳ گرم تخمین زده شده است که بین ۷ تا ۹ گرم آن را مغز گردو تشکیل داده است. خوب است بدانید که اندازه قطر گردو با پوسته، بین ۴۰ تا ۴۲ میلی متر بیان شده است.

ارتفاع از سطح دریا

این نهال گردو بر اساس دستورالعمل‌های بررسی شده برای کاشت در ارتفاع بالای ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ متر از سطح دریا مناسب است.

مقاومت در برابر آفت

بطور کلی مقاومت بالایی برای نهال گردو فرنور پیوندی در برابر آفات و بیماری‌ها بیان شده است و این یک قابلیت مهم برای نهال گردو است.

گردو فرنور پیوندی

حداکثر عملکرد میوه در هکتار

در خصوص حداکثر عملکرد نهال گردو فرنور پیوندی باید بگوییم که میزان باردهی نهال گردو فرنور پیوندی تا سن سه سالگی، حدود ۱ تن است و در بلوغ کامل آن، می‌توان به برداشت حدود ۷ تا ۸ تن هم امیدوار بود.

شروع به محصول دهی

زمان باردهی نهال گردو فرنور پیوندی بسیار کم است و در صورت نگهداری مناسب و کاشت آن در مناطق استاندارد، در یک و دو سالگی شروع به باردهی می‌کند. بهتر است تا رسیدن به ۴ سالگی، زیاد از درخت انتظار محصول نداشته باشیم و بیشتر به فکر قدرت بخشی و پخش کود و نگهداری مناسب آن باشیم.

اما پس از ۴ سال، می‌توان انتظار بهترین باردهی را از این گونه نهال گردو داشت. جالب است بدانید که برداشت محصول در این سن، می‌تواند منجر به باردهی بیشتر در دراز مدت شود؛ همچنین این برداشت به موقع، به رشد و قدرتمندتر شدن تنه درخت نیز کمک خوبی می‌کند.

قدرت رشد درخت گردو فرنور پیوندی

در بحث قدرت رشد نهال گردو فرنور فرانسوی باید بگوییم که آمار خوبی داریم و قدرت رشد این نهال بالاست.

گردو فرنور پیوندی

رقم گرده افشان

برای گرده افشانی نهال گردو فرنور پیوندی، گونه‌های فرنت و فرانکت توصیه می‌شوند.

میزان آبیاری

میزان مناسب آبیاری این نهال گردو بصورت هر ۷ الی ۱۰ روز است که این آبیاری باید زیر سایه انداز درخت انجام شود.

طرز کاشت نهال گردو فرنور پیوندی

بهترین زمان کاشت این درخت، در ماه‌های دی و بهمن است. البته این موضوع به شروع فصل سرد در هر اقلیمی برای کاشت نهال گردو پیوندی فرنور وابسته است. بخاطر داشته باشید که برای کاشت این نهال، مواردی چون موقعیت جغرافیایی و ارتفاع از سطح دریا را جدی بگیرید تا محصولی مرغوب و با حجم زیاد برداشت کنید.

گردو فرنور پیوندی

میزان باردهی درخت گردو فرنور

برای نگهداری هر یک از نهال گردو فرنور پیوندی در ایران، بهتر است که کود بسیار با کیفیت در ۲ مقطع از سال مورد استفاده قرار گیرد. همچنین خوب است که با استفاده از پوست خشک شدهٔ باردهی اولیهٔ درخت در سنین پایین، کود طبیعی برای رشد درخت تهیه کرد.

از نکات مهمی که در هنگام کود ریزی باید به آن توجه کنید این است که این عمل باید از فاصلهٔ دور انجام گیرد؛ بهتر است مانند یک حلقه به دور نهال گردو فرنور پراکنده شود؛ اینکار می‌تواند از هدر رفت آب جلوگیری کند. نکته دیگری که بهتر است در کود ریزی رعایت شود این است که، اینکار به صورت لایه‌ای انجام گیرد (یک لایه کود حیوانی و یک لایه پوست خشک شده بر روی هم قرار گیرند)

زمان برداشت نهال گردو

زمان برداشت محصول نهال گردو فرنور یا نهال گردو فرنور پیوندی خوشه‌ای، در دو هفتهٔ پایانی شهریور ماه است.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *